Hvordan forstår og praktiserer lærerutdannere danning, sammenlignet med lærere i grunnskolen?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2605889Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masterstudien handler om danning, og hvordan danning blir forstått av ei gruppe mennesker som jobber med å utdanne lærere, sammenlignet med hvordan lærere som jobber i grunnskolen forstår begrepet danning. For å komme frem til resultatene, har det vært nødvendig å skaffe mer substansiell informasjon om temaet. Derfor planla jeg og gjennomførte til sammen seks intervjuer. Gruppe 1 representerer tre personer som har erfaring fra lærerutdanninga og utdanner lærere. Gruppe 2 representerer tre lærere fra grunnskolen som har erfaring med arbeid på ungdomstrinnet. Jeg transkriberte intervjuene og analyserte dem ved å ta i bruk Sund (1987) sine prinsipp og råd om hermeneutisk analysemetode, med tilhørende kategoriseringsarbeid med tilhørende etterprøving av aktuelle kategorier.
Resultatene viser at det både er likheter og forskjeller i besvarelsene mellom gruppe 1 og 2. Mye tyder på at gruppe 1 bruker et tydeligere akademisk språk for å fortelle om hvordan de forstår og oppfatter begrepet. Gruppe 2 har en klarere praksisrettet tone i formuleringene av hvordan de forstår danning, og presenterer case med ulike opplegg som gjerne knyttes til Olweus- programmet og PALS. Resultatene viser også at begge grupper fremmer viktigheten av å få på plass en mer utbredt og tydeligere definert forståelse av hva danning betyr for dem som jobber i skolen. Begge gruppene uttrykker at de ønsker et økt fokus på danning i fremtiden.
Beskrivelse
Undervisningsvitenskap HVL/M120UND509/ H18 15.05.2019