Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørheim, Helene
dc.date.accessioned2019-07-18T11:23:23Z
dc.date.available2019-07-18T11:23:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605889
dc.descriptionUndervisningsvitenskap HVL/M120UND509/ H18 15.05.2019nb_NO
dc.description.abstractDenne masterstudien handler om danning, og hvordan danning blir forstått av ei gruppe mennesker som jobber med å utdanne lærere, sammenlignet med hvordan lærere som jobber i grunnskolen forstår begrepet danning. For å komme frem til resultatene, har det vært nødvendig å skaffe mer substansiell informasjon om temaet. Derfor planla jeg og gjennomførte til sammen seks intervjuer. Gruppe 1 representerer tre personer som har erfaring fra lærerutdanninga og utdanner lærere. Gruppe 2 representerer tre lærere fra grunnskolen som har erfaring med arbeid på ungdomstrinnet. Jeg transkriberte intervjuene og analyserte dem ved å ta i bruk Sund (1987) sine prinsipp og råd om hermeneutisk analysemetode, med tilhørende kategoriseringsarbeid med tilhørende etterprøving av aktuelle kategorier. Resultatene viser at det både er likheter og forskjeller i besvarelsene mellom gruppe 1 og 2. Mye tyder på at gruppe 1 bruker et tydeligere akademisk språk for å fortelle om hvordan de forstår og oppfatter begrepet. Gruppe 2 har en klarere praksisrettet tone i formuleringene av hvordan de forstår danning, og presenterer case med ulike opplegg som gjerne knyttes til Olweus- programmet og PALS. Resultatene viser også at begge grupper fremmer viktigheten av å få på plass en mer utbredt og tydeligere definert forståelse av hva danning betyr for dem som jobber i skolen. Begge gruppene uttrykker at de ønsker et økt fokus på danning i fremtiden.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan forstår og praktiserer lærerutdannere danning, sammenlignet med lærere i grunnskolen?nb_NO
dc.title.alternativeHow do academics understand and practise Bildung compared to teachers in secondary school?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber94nb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal