Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWindsrygg, Robin
dc.date.accessioned2019-07-02T07:45:26Z
dc.date.available2019-07-02T07:45:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2603115
dc.descriptionFakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI). Institutt for kunstfag (IK) Masterstudium «Kreative fag og læreprosesser»nb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne masteravhandlingen er å gjennomføre et forskningsarbeid som undersøker mulighetene for å bruke nettbrettet som et verktøy i å forene uformelle læringsstrategier i en formell læringsprosess i musikkfaget på barneskolen. I tillegg har det også blitt forsket på hva lærerens rolle blir i bruk av uformelle læringsstrategier, og hvor stor rolle musikken spiller i et slikt prosjekt. Prosjektet har blitt gjennomført med elementer fra forskningsmetodene didaktisk design forskning og fokusgruppeintervju, i form av et undervisningsopplegg som ble gjennomført i tre iterasjoner ved en privat barneskole på Vestlandet, med meg som lærer og forsker. Deltagerne var fra klassetrinnet 4.-5.- klasse, og arbeidet både individuelt og i plenum med hver sin iPad utstyrt med to applikasjoner der målet var å utforske og forsøke å gjenskape instrumentklanger og lyder. Datamaterialet har blitt analysert gjennom en tematisk analyse, som innebærer at funnene har blitt analysert i lys av det overhengende temaet og forskningsspørsmålene. Forskningen som har blitt gjennomført i dette prosjektet er ikke omfattende nok til å gjøre en substansiell konklusjon, men resultatene i denne studien tyder på at nettbrettet nå er en såpass velutviklet plattform at den kan være moden for å mer aktivt tas i bruk i didaktiske situasjoner, spesielt som et verktøy for å bringe inn de uformelle læringsprosessene man vanligvis forbinder med fritid og selvstendig utforskning inn i musikkfaget på barneskolen. Deltagernes musikalske preferanser bidro til et engasjement i undervisningen, og nettbrettet som musikkinstrument gav impulser til at elevene klarte å utforske instrumentklanger selvstendig og med sine medelever.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleNettbrettet: En bidragsyter til uformelle læringsstrategier i musikkfaget?nb_NO
dc.title.alternativeThe tablet – a contributor to informal learning strategies in the music subject?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMACREL-OPGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal