Show simple item record

dc.contributor.authorWindsrygg, Robin
dc.date.accessioned2019-07-02T07:45:26Z
dc.date.available2019-07-02T07:45:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2603115
dc.descriptionFakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI). Institutt for kunstfag (IK) Masterstudium «Kreative fag og læreprosesser»nb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne masteravhandlingen er å gjennomføre et forskningsarbeid som undersøker mulighetene for å bruke nettbrettet som et verktøy i å forene uformelle læringsstrategier i en formell læringsprosess i musikkfaget på barneskolen. I tillegg har det også blitt forsket på hva lærerens rolle blir i bruk av uformelle læringsstrategier, og hvor stor rolle musikken spiller i et slikt prosjekt. Prosjektet har blitt gjennomført med elementer fra forskningsmetodene didaktisk design forskning og fokusgruppeintervju, i form av et undervisningsopplegg som ble gjennomført i tre iterasjoner ved en privat barneskole på Vestlandet, med meg som lærer og forsker. Deltagerne var fra klassetrinnet 4.-5.- klasse, og arbeidet både individuelt og i plenum med hver sin iPad utstyrt med to applikasjoner der målet var å utforske og forsøke å gjenskape instrumentklanger og lyder. Datamaterialet har blitt analysert gjennom en tematisk analyse, som innebærer at funnene har blitt analysert i lys av det overhengende temaet og forskningsspørsmålene. Forskningen som har blitt gjennomført i dette prosjektet er ikke omfattende nok til å gjøre en substansiell konklusjon, men resultatene i denne studien tyder på at nettbrettet nå er en såpass velutviklet plattform at den kan være moden for å mer aktivt tas i bruk i didaktiske situasjoner, spesielt som et verktøy for å bringe inn de uformelle læringsprosessene man vanligvis forbinder med fritid og selvstendig utforskning inn i musikkfaget på barneskolen. Deltagernes musikalske preferanser bidro til et engasjement i undervisningen, og nettbrettet som musikkinstrument gav impulser til at elevene klarte å utforske instrumentklanger selvstendig og med sine medelever.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleNettbrettet: En bidragsyter til uformelle læringsstrategier i musikkfaget?nb_NO
dc.title.alternativeThe tablet – a contributor to informal learning strategies in the music subject?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMACREL-OPGnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal