Show simple item record

dc.contributor.authorFuruly, Laila Iren N.
dc.date.accessioned2019-07-02T07:39:35Z
dc.date.available2019-07-02T07:39:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2603113
dc.descriptionKreative fag og læringsprosesser Fagdidaktikk profil Kunst og håndverknb_NO
dc.description.abstractI en skolehverdag der vi er opptatt av innovativ læreing, og nye muligheter, med 21st century skill, debatteres skolen som et sted hvor vi skal utdanne fremtidens borgere, og forberede de til yrker som ikke er oppfunnet enda. Med dette som utgangspunkt ønsker jeg å se tilbake på håndverkeren. Ved å se tilbake, er målet å kunne ta utgangspunkt i nåtiden, som alltid vil være utgangspunkt til fremtiden. Jeg forsøker å avdekke noe av mystikken rundt smedarbeideren, og gjennomfører en fenomenologisk studie, der jeg forsøker å få svar på forskjellen på en novise og en ekspert sin refleksjon til hammerslaget, samt forklare mesterlære som didaktisk strategi som medlevelse i komplekse uartikulerbare prosesser. Med utgangspunkt i John Dewey sitt sitat «Learning by doing and reflecting», har jeg undersøkt betydningen av ordet doing gjennom en studie av smedens hammerslag. Jeg oversetter doing til verbet å gjøre, eller å handle, og setter altså handlingen i sentrum av mitt søkelys. Jeg ser på forholdet mellom planlegging, handling og refleksjon. Dette forholdet beskreve jeg med Handlingsmodellen Slaget som er utarbeidet til denne oppgaven. For å forstå hammerslaget, har jeg vært forsker i smien, der jeg har smidd krok. Siden det ikke er rom for den utviklingen som er nødvendig for å få en dyp forståelse for hammerslaget, har jeg hentet denne informasjonen fra andre. Gjennom observasjon og intervju av en mestersmed, en klasse ved videregående skole og deres lærer, i tillegg til den kunnskapen jeg hentet inn ved selv å smi, har jeg kunnet beskrive noe av det som kjennetegner det perfekte slag. Jeg tar utgangspunkt i min undersøkelse, og drøfter dette med utgangspunkt i teori om ferdighetslære, mesterlærer og refleksjon-i-handling, taus kunnskap og estetikk. Min undersøkelse viser at læreren har utviklet kunnskap om den tause dimensjonen i hammerslaget, og kan formidle de ulike fasene mening som en kan observere i et hammerslag, og meningen til disse fasene.nb_NO
dc.language.isonnonb_NO
dc.publisherHøgskolen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSlaget: En studie om smedens hammerslag, og dens innvirkning på verdennb_NO
dc.title.alternativeThe impact of the blacksmith`s hammer strikenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMACREL-OPGnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal