Slaget: En studie om smedens hammerslag, og dens innvirkning på verden
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2603113Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [264]
Sammendrag
I en skolehverdag der vi er opptatt av innovativ læreing, og nye muligheter, med 21st century skill, debatteres skolen som et sted hvor vi skal utdanne fremtidens borgere, og forberede de til yrker som ikke er oppfunnet enda. Med dette som utgangspunkt ønsker jeg å se tilbake på håndverkeren. Ved å se tilbake, er målet å kunne ta utgangspunkt i nåtiden, som alltid vil være utgangspunkt til fremtiden.
Jeg forsøker å avdekke noe av mystikken rundt smedarbeideren, og gjennomfører en fenomenologisk studie, der jeg forsøker å få svar på forskjellen på en novise og en ekspert sin refleksjon til hammerslaget, samt forklare mesterlære som didaktisk strategi som medlevelse i komplekse uartikulerbare prosesser.
Med utgangspunkt i John Dewey sitt sitat «Learning by doing and reflecting», har jeg undersøkt betydningen av ordet doing gjennom en studie av smedens hammerslag. Jeg oversetter doing til verbet å gjøre, eller å handle, og setter altså handlingen i sentrum av mitt søkelys. Jeg ser på forholdet mellom planlegging, handling og refleksjon. Dette forholdet beskreve jeg med Handlingsmodellen Slaget som er utarbeidet til denne oppgaven.
For å forstå hammerslaget, har jeg vært forsker i smien, der jeg har smidd krok. Siden det ikke er rom for den utviklingen som er nødvendig for å få en dyp forståelse for hammerslaget, har jeg hentet denne informasjonen fra andre. Gjennom observasjon og intervju av en mestersmed, en klasse ved videregående skole og deres lærer, i tillegg til den kunnskapen jeg hentet inn ved selv å smi, har jeg kunnet beskrive noe av det som kjennetegner det perfekte slag.
Jeg tar utgangspunkt i min undersøkelse, og drøfter dette med utgangspunkt i teori om ferdighetslære, mesterlærer og refleksjon-i-handling, taus kunnskap og estetikk. Min undersøkelse viser at læreren har utviklet kunnskap om den tause dimensjonen i hammerslaget, og kan formidle de ulike fasene mening som en kan observere i et hammerslag, og meningen til disse fasene.
Beskrivelse
Kreative fag og læringsprosesser Fagdidaktikk profil Kunst og håndverk