Show simple item record

dc.contributor.authorBergane, Viktor
dc.date.accessioned2019-06-27T08:49:34Z
dc.date.available2019-06-27T08:49:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602485
dc.descriptionMasteroppgave i læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 14.05.2019nb_NO
dc.description.abstractGjennom denne studien undersøkes korrelasjoner mellom mobilbruk og skoleprestasjoner blant ungdomsskoleelever ved den norske skole. I motsetning til majoriteten av tidligere forskning, hovedsakelig basert på selvrapportering, er elevenes mobilbruk i denne studien målt eksakt gjennom mobilapplikasjonene «RealizD» og «Moment». Målingene omfattet tidsmengden mobilens skjerm var aktiv (M:T) og «screen unlocks», - antall ganger skjermen ble låst opp (M:SU), fordelt mellom hverdag og helg. De totalt 51 elevenes mobilbruk ble målt gjennom en uke, og resultatene ble sammenlignet med deres skoleprestasjoner, kartlagt gjennom mestringsnivå (skala 1-5) ved nasjonale prøver (NP) i lesing, engelsk og regning. Resultater fra hierarkiske regresjonsanalyser viste at M:T i hverdagen og M:T i helgen kunne forklare henholdsvis 12,2 % (p = .011) og 8,5 % (p = .035) av variasjonen innen elevens resultater ved NP i regning, og at hver time M:T pr. hverdag og pr. helgedag gjennomsnittlig tilsvarte henholdsvis 0,265 og 0,155 lavere mestringsnivå ved dette emnet. Mangelen av øvrige signifikante funn antyder at regning korrelerer sterkere med M:T enn de øvrige emnene, til tross for at hver time M:T pr. hverdagen også delvis indikerte lavere mestringsnivå ved NP i engelsk (B = -.249; p = .083). Med unntak av at antall M:SU pr. hverdag gjennomsnittlig tilsvarte høyere mestringsnivå ved NP i engelsk blant jentene (B = .007; p = .045), viser resultatene ingen korrelasjon mellom M:SU og skoleprestasjoner. Resultatene er begrenset av et lavt antall deltakere og store bortfall.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKorrelasjoner mellom mobilbruk og skoleprestasjoner blant ungdomsskoleelevernb_NO
dc.title.alternativeCorrelations between cell phone usage and school achievement among secondary school studentsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber100nb_NO
dc.description.localcodeMAS3-307nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal