Korrelasjoner mellom mobilbruk og skoleprestasjoner blant ungdomsskoleelever
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2602485Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gjennom denne studien undersøkes korrelasjoner mellom mobilbruk og skoleprestasjoner blant ungdomsskoleelever ved den norske skole. I motsetning til majoriteten av tidligere forskning, hovedsakelig basert på selvrapportering, er elevenes mobilbruk i denne studien målt eksakt gjennom mobilapplikasjonene «RealizD» og «Moment». Målingene omfattet tidsmengden mobilens skjerm var aktiv (M:T) og «screen unlocks», - antall ganger skjermen ble låst opp (M:SU), fordelt mellom hverdag og helg. De totalt 51 elevenes mobilbruk ble målt gjennom en uke, og resultatene ble sammenlignet med deres skoleprestasjoner, kartlagt gjennom mestringsnivå (skala 1-5) ved nasjonale prøver (NP) i lesing, engelsk og regning. Resultater fra hierarkiske regresjonsanalyser viste at M:T i hverdagen og M:T i helgen kunne forklare henholdsvis 12,2 % (p = .011) og 8,5 % (p = .035) av variasjonen innen elevens resultater ved NP i regning, og at hver time M:T pr. hverdag og pr. helgedag gjennomsnittlig tilsvarte henholdsvis 0,265 og 0,155 lavere mestringsnivå ved dette emnet. Mangelen av øvrige signifikante funn antyder at regning korrelerer sterkere med M:T enn de øvrige emnene, til tross for at hver time M:T pr. hverdagen også delvis indikerte lavere mestringsnivå ved NP i engelsk (B = -.249; p = .083). Med unntak av at antall M:SU pr. hverdag gjennomsnittlig tilsvarte høyere mestringsnivå ved NP i engelsk blant jentene (B = .007; p = .045), viser resultatene ingen korrelasjon mellom M:SU og skoleprestasjoner. Resultatene er begrenset av et lavt antall deltakere og store bortfall.
Beskrivelse
Masteroppgave i læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 14.05.2019