Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergane, Viktor
dc.date.accessioned2019-06-27T08:49:34Z
dc.date.available2019-06-27T08:49:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602485
dc.descriptionMasteroppgave i læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 14.05.2019nb_NO
dc.description.abstractGjennom denne studien undersøkes korrelasjoner mellom mobilbruk og skoleprestasjoner blant ungdomsskoleelever ved den norske skole. I motsetning til majoriteten av tidligere forskning, hovedsakelig basert på selvrapportering, er elevenes mobilbruk i denne studien målt eksakt gjennom mobilapplikasjonene «RealizD» og «Moment». Målingene omfattet tidsmengden mobilens skjerm var aktiv (M:T) og «screen unlocks», - antall ganger skjermen ble låst opp (M:SU), fordelt mellom hverdag og helg. De totalt 51 elevenes mobilbruk ble målt gjennom en uke, og resultatene ble sammenlignet med deres skoleprestasjoner, kartlagt gjennom mestringsnivå (skala 1-5) ved nasjonale prøver (NP) i lesing, engelsk og regning. Resultater fra hierarkiske regresjonsanalyser viste at M:T i hverdagen og M:T i helgen kunne forklare henholdsvis 12,2 % (p = .011) og 8,5 % (p = .035) av variasjonen innen elevens resultater ved NP i regning, og at hver time M:T pr. hverdag og pr. helgedag gjennomsnittlig tilsvarte henholdsvis 0,265 og 0,155 lavere mestringsnivå ved dette emnet. Mangelen av øvrige signifikante funn antyder at regning korrelerer sterkere med M:T enn de øvrige emnene, til tross for at hver time M:T pr. hverdagen også delvis indikerte lavere mestringsnivå ved NP i engelsk (B = -.249; p = .083). Med unntak av at antall M:SU pr. hverdag gjennomsnittlig tilsvarte høyere mestringsnivå ved NP i engelsk blant jentene (B = .007; p = .045), viser resultatene ingen korrelasjon mellom M:SU og skoleprestasjoner. Resultatene er begrenset av et lavt antall deltakere og store bortfall.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKorrelasjoner mellom mobilbruk og skoleprestasjoner blant ungdomsskoleelevernb_NO
dc.title.alternativeCorrelations between cell phone usage and school achievement among secondary school studentsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber100nb_NO
dc.description.localcodeMAS3-307nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal