Kunnskapsbløff eller kvalitetsindikator? - Nasjonale prøver som pedagogisk verktøy
Abstract
Kunnskapsbløff eller kvalitetsindikator?- nasjonale prøver som pedagogisk verktøy. Denne oppgaven tar for seg nasjonale prøver som pedagogisk verktøy, og er bygd rundt problemstillingen: «Hvilke tanker og erfaringer har tre lærere med nasjonale prøver i regning og hvordan arbeider de med prøvene i for- og etterkant?». Jeg valgt å benytte meg av kvalitativ metode ved å intervjue tre lærere som har gjennomført den nasjonale prøven i regning på 5.trinn. De nasjonale prøvene er kritisert for at den pedagogiske anvendelsen kommer i skyggen av resultatfokuset. Mine funn viser til at det delte syn på hvor nyttig den nasjonale prøven i regning er som pedagogisk verktøy, men alle lærerne er enige i at den ikke samsvarer med pensum. Undersøkelsen viser også til at de grunnleggende ferdigheten ikke er godt nok implementer i undervisningen, noe som får følger for de nasjonale prøvene.
Description
Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 10.05.2019