dc.contributor.author | Trønnes, Kine Anita | |
dc.date.accessioned | 2019-06-27T07:37:28Z | |
dc.date.available | 2019-06-27T07:37:28Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2602450 | |
dc.description | Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 10.05.2019 | nb_NO |
dc.description.abstract | Kunnskapsbløff eller kvalitetsindikator?- nasjonale prøver som pedagogisk verktøy. Denne oppgaven tar for seg nasjonale prøver som pedagogisk verktøy, og er bygd rundt problemstillingen: «Hvilke tanker og erfaringer har tre lærere med nasjonale prøver i regning og hvordan arbeider de med prøvene i for- og etterkant?». Jeg valgt å benytte meg av kvalitativ metode ved å intervjue tre lærere som har gjennomført den nasjonale prøven i regning på 5.trinn. De nasjonale prøvene er kritisert for at den pedagogiske anvendelsen kommer i skyggen av resultatfokuset. Mine funn viser til at det delte syn på hvor nyttig den nasjonale prøven i regning er som pedagogisk verktøy, men alle lærerne er enige i at den ikke samsvarer med pensum. Undersøkelsen viser også til at de grunnleggende ferdigheten ikke er godt nok implementer i undervisningen, noe som får følger for de nasjonale prøvene. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Kunnskapsbløff eller kvalitetsindikator? - Nasjonale prøver som pedagogisk verktøy | nb_NO |
dc.title.alternative | «Knowledge bluff» or indicator of quality: National test as an educational tool | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 34 | nb_NO |
dc.description.localcode | PE369 | nb_NO |