dc.contributor.author | Johansen, Beate Hansson | |
dc.date.accessioned | 2019-06-27T07:10:06Z | |
dc.date.available | 2019-06-27T07:10:06Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2602438 | |
dc.description | Bacheloroppgave i grunnskolelærerutdanning (1.-7.) Høgskulen på Vestlandet 10.05.2018 | nb_NO |
dc.description.abstract | Tilpasset opplæring er et lovfestet politisk prinsipp som skal sikre at alle elever i den norske skolen skal få en utdanning tilpasset sine evner og forutsetninger. Myndighetene vil at skolen skal være et sted der barna lærer å godta hverandres forskjellighet og som utjevner sosial ulikhet.
I denne oppgaven; «tilpasset opplæring til klassens mangfold», intervjuer jeg tre utvalgte lærere og én spesialpedagogkoordinator for å finne ut hvordan de forstår begrepet tilpasset opplæring og hvordan de jobber med å tilpasse undervisningen til klassens mangfold. Det viser seg at selv om lærerne kjenner begrepet godt, syns de det er vanskelig å praktisere det så alle elevene får opplæring tilpasset sine behov. Skolen har iverksatt endringer i sin praksis tilsvarende noe av det ekspertutvalget til Thomas Nordahl foreslår i sin rapport «Inkluderende fellesskap for barn og unge». Ved å ha et systemperspektiv på tilpasset opplæring kan lærerne lettere justere faktorer i undervisningssituasjonene og tilrettelegge bedre for tilpasset opplæring. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Tilpasset opplæring til klassens mangfold | nb_NO |
dc.title.alternative | Customized training for class diversity | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 27 | nb_NO |
dc.description.localcode | PE369 | nb_NO |