Tilpasset opplæring til klassens mangfold
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2602438Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tilpasset opplæring er et lovfestet politisk prinsipp som skal sikre at alle elever i den norske skolen skal få en utdanning tilpasset sine evner og forutsetninger. Myndighetene vil at skolen skal være et sted der barna lærer å godta hverandres forskjellighet og som utjevner sosial ulikhet.
I denne oppgaven; «tilpasset opplæring til klassens mangfold», intervjuer jeg tre utvalgte lærere og én spesialpedagogkoordinator for å finne ut hvordan de forstår begrepet tilpasset opplæring og hvordan de jobber med å tilpasse undervisningen til klassens mangfold. Det viser seg at selv om lærerne kjenner begrepet godt, syns de det er vanskelig å praktisere det så alle elevene får opplæring tilpasset sine behov. Skolen har iverksatt endringer i sin praksis tilsvarende noe av det ekspertutvalget til Thomas Nordahl foreslår i sin rapport «Inkluderende fellesskap for barn og unge». Ved å ha et systemperspektiv på tilpasset opplæring kan lærerne lettere justere faktorer i undervisningssituasjonene og tilrettelegge bedre for tilpasset opplæring.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i grunnskolelærerutdanning (1.-7.) Høgskulen på Vestlandet 10.05.2018