Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHarbo, Miriam Torillsdatter
dc.date.accessioned2019-06-25T14:26:37Z
dc.date.available2019-06-25T14:26:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602184
dc.descriptionFakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 10. mai 2019nb_NO
dc.description.abstractAlle mennesker har en seksuell orientering. At det finnes variasjoner innenfor seksuell orientering er like selvfølgelig, og den utgjør en del av vår identitet. Kunnskapsløftet sier at elevene i løpet av utdanningsløpet skal utvikle identitet, forstå seg selv som individ, som en del av et stort og komplekst hele, og som en likeverdig samfunnsborger i et samfunn preget av mangfold. Dette blir ulikt beskrevet i flere deler av Kunnskapsløftet, og er å forstå som en viktig del i barns utvikling av både selvfølelse og selvverd. Målet for denne studien er å finne ut hvorvidt variasjon i seksuell orientering blir belyst i et utvalg lærebøker, i tråd med hvordan det vektlegges i Kunnskapsløftet og hva stortinget ved barne- og likestillingsdepartementet, har nedtegnet i likestillingslova anno 2017. Funnene er et resultat av en kvalitativ lærebokanalyse, og viser at lærebøkene i ulik grad fremstiller mangfoldet som er representert i samfunnet, der heteronormativitet synes gjeldende.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFremstilling av seksuell orientering i samfunnsfag – en lærebokanalysenb_NO
dc.title.alternativeAn analysis of the portrayal of sexual orientation in social studies textbooksnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber27nb_NO
dc.description.localcodePE369


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal