Fremstilling av seksuell orientering i samfunnsfag – en lærebokanalyse
Abstract
Alle mennesker har en seksuell orientering. At det finnes variasjoner innenfor seksuell orientering er like selvfølgelig, og den utgjør en del av vår identitet. Kunnskapsløftet sier at elevene i løpet av utdanningsløpet skal utvikle identitet, forstå seg selv som individ, som en del av et stort og komplekst hele, og som en likeverdig samfunnsborger i et samfunn preget av mangfold. Dette blir ulikt beskrevet i flere deler av Kunnskapsløftet, og er å forstå som en viktig del i barns utvikling av både selvfølelse og selvverd. Målet for denne studien er å finne ut hvorvidt variasjon i seksuell orientering blir belyst i et utvalg lærebøker, i tråd med hvordan det vektlegges i Kunnskapsløftet og hva stortinget ved barne- og likestillingsdepartementet, har nedtegnet i likestillingslova anno 2017. Funnene er et resultat av en kvalitativ lærebokanalyse, og viser at lærebøkene i ulik grad fremstiller mangfoldet som er representert i samfunnet, der heteronormativitet synes gjeldende.
Description
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 10. mai 2019