dc.contributor.author | Harbo, Miriam Torillsdatter | |
dc.date.accessioned | 2019-06-25T14:26:37Z | |
dc.date.available | 2019-06-25T14:26:37Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2602184 | |
dc.description | Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 10. mai 2019 | nb_NO |
dc.description.abstract | Alle mennesker har en seksuell orientering. At det finnes variasjoner innenfor seksuell orientering er like selvfølgelig, og den utgjør en del av vår identitet. Kunnskapsløftet sier at elevene i løpet av utdanningsløpet skal utvikle identitet, forstå seg selv som individ, som en del av et stort og komplekst hele, og som en likeverdig samfunnsborger i et samfunn preget av mangfold. Dette blir ulikt beskrevet i flere deler av Kunnskapsløftet, og er å forstå som en viktig del i barns utvikling av både selvfølelse og selvverd. Målet for denne studien er å finne ut hvorvidt variasjon i seksuell orientering blir belyst i et utvalg lærebøker, i tråd med hvordan det vektlegges i Kunnskapsløftet og hva stortinget ved barne- og likestillingsdepartementet, har nedtegnet i likestillingslova anno 2017. Funnene er et resultat av en kvalitativ lærebokanalyse, og viser at lærebøkene i ulik grad fremstiller mangfoldet som er representert i samfunnet, der heteronormativitet synes gjeldende. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Fremstilling av seksuell orientering i samfunnsfag – en lærebokanalyse | nb_NO |
dc.title.alternative | An analysis of the portrayal of sexual orientation in social studies textbooks | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 27 | nb_NO |
dc.description.localcode | PE369 | |