dc.contributor.author | Knudsen, Vilde Rød | |
dc.date.accessioned | 2019-06-25T09:13:24Z | |
dc.date.available | 2019-06-25T09:13:24Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2602018 | |
dc.description | Grunnskolelærerutdanning 5-10 Avdeling for lærerutdanning og idrett Institutt for lærerutdanning 10 mai 2019 | nb_NO |
dc.description.abstract | Det har blitt hevdet at skolene ikke lykkes med å ivareta prinsippet om tilpasset opplæring. Det har vært mindre fokus på hvordan tavleundervisning ivaretar prinsippet om tilpasset opplæring. Jeg har derfor forsøkt å finne ut hvordan lærere legger til rette for tilpasset opplæring ved bruk av tavleundervisning. Ved å observere og intervjue lærere fikk jeg innblikk i både tanker, erfaringer og praktiseringer av tilpasset opplæring ved tavleundervisning. Hovedbudskapet i teksten er at å ha fokus på aktivitet i læringsarbeidet skaper grobunn for læring. Argumentene som underbygger dette synet er funnene om at det er var fler aktive elever i klasserommet hvor det i større grad var fokus på elevaktivitet og tilpasning ved bruk av åpne oppgaver. Konklusjonen er at lærere bruker variasjon, tilpassede oppgaver, lekser, klasseromsamtale og at elevene får bidra i bruken av tavlen for å ivareta prinsippet om tilpasset opplæring ved tavleundervisning. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Tilpasset opplæring ved tavleundervisning | nb_NO |
dc.title.alternative | Adaptive education by blackboard teaching | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 33 | nb_NO |
dc.description.localcode | PE379 | nb_NO |