Tilpasset opplæring ved tavleundervisning
Abstract
Det har blitt hevdet at skolene ikke lykkes med å ivareta prinsippet om tilpasset opplæring. Det har vært mindre fokus på hvordan tavleundervisning ivaretar prinsippet om tilpasset opplæring. Jeg har derfor forsøkt å finne ut hvordan lærere legger til rette for tilpasset opplæring ved bruk av tavleundervisning. Ved å observere og intervjue lærere fikk jeg innblikk i både tanker, erfaringer og praktiseringer av tilpasset opplæring ved tavleundervisning. Hovedbudskapet i teksten er at å ha fokus på aktivitet i læringsarbeidet skaper grobunn for læring. Argumentene som underbygger dette synet er funnene om at det er var fler aktive elever i klasserommet hvor det i større grad var fokus på elevaktivitet og tilpasning ved bruk av åpne oppgaver. Konklusjonen er at lærere bruker variasjon, tilpassede oppgaver, lekser, klasseromsamtale og at elevene får bidra i bruken av tavlen for å ivareta prinsippet om tilpasset opplæring ved tavleundervisning.
Description
Grunnskolelærerutdanning 5-10 Avdeling for lærerutdanning og idrett Institutt for lærerutdanning 10 mai 2019