Show simple item record

dc.contributor.authorGjesdal, Anna
dc.contributor.editorRaggan, Vilde Holm
dc.date.accessioned2019-06-14T10:46:04Z
dc.date.available2019-06-14T10:46:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2600856
dc.descriptionGrunnskolelærer 1-7, PE369- 1 Bacheloroppgave Fakultet for lærer, kultur og idrett 10.05.19nb_NO
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er hvordan ulike seksuelle orienteringer er presentert i lærebøker i samfunnsfag for mellomtrinnet. I opplæringsloven framkommer det at alle former for diskriminering skal motarbeides, og i læreplanverket framkommer det at mangfoldet av elever skal settes høyt og respekteres. Likevel er norsk skole beskylt for å ta heteroseksualiteten for gitt i undervisningen og i lærebøker om seksuell orientering. Dette forklares som heteronormativitet, antakelsen om at alle er heterofile. Følgen av heteronormen er at det oppstår et kollektivt heteroseksuelt “vi”, der “vi-et” snakker om “dem”. Denne oppgaven søkte svar på problemstillingen: Hvordan framstiller et utvalg lærebøker i samfunnsfag for mellomtrinnet ulike seksuelle orienteringer? Fokuset har ligget på hvordan ikke-heterofile er presentert. Lærebøkene er tilnærmet gjennom Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFramstillingen av seksuelle orienteringer i lærebøkernb_NO
dc.title.alternativeThe presentation of sexual orientations in textbooksnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber39nb_NO
dc.description.localcodePE369nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal