Framstillingen av seksuelle orienteringer i lærebøker
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2600856Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne oppgaven er hvordan ulike seksuelle orienteringer er presentert i lærebøker i samfunnsfag for mellomtrinnet. I opplæringsloven framkommer det at alle former for diskriminering skal motarbeides, og i læreplanverket framkommer det at mangfoldet av elever skal settes høyt og respekteres. Likevel er norsk skole beskylt for å ta heteroseksualiteten for gitt i undervisningen og i lærebøker om seksuell orientering. Dette forklares som heteronormativitet, antakelsen om at alle er heterofile. Følgen av heteronormen er at det oppstår et kollektivt heteroseksuelt “vi”, der “vi-et” snakker om “dem”. Denne oppgaven søkte svar på problemstillingen: Hvordan framstiller et utvalg lærebøker i samfunnsfag for mellomtrinnet ulike seksuelle orienteringer? Fokuset har ligget på hvordan ikke-heterofile er presentert. Lærebøkene er tilnærmet gjennom Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse.
Beskrivelse
Grunnskolelærer 1-7, PE369- 1 Bacheloroppgave Fakultet for lærer, kultur og idrett 10.05.19