Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjesdal, Anna
dc.contributor.editorRaggan, Vilde Holm
dc.date.accessioned2019-06-14T10:46:04Z
dc.date.available2019-06-14T10:46:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2600856
dc.descriptionGrunnskolelærer 1-7, PE369- 1 Bacheloroppgave Fakultet for lærer, kultur og idrett 10.05.19nb_NO
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er hvordan ulike seksuelle orienteringer er presentert i lærebøker i samfunnsfag for mellomtrinnet. I opplæringsloven framkommer det at alle former for diskriminering skal motarbeides, og i læreplanverket framkommer det at mangfoldet av elever skal settes høyt og respekteres. Likevel er norsk skole beskylt for å ta heteroseksualiteten for gitt i undervisningen og i lærebøker om seksuell orientering. Dette forklares som heteronormativitet, antakelsen om at alle er heterofile. Følgen av heteronormen er at det oppstår et kollektivt heteroseksuelt “vi”, der “vi-et” snakker om “dem”. Denne oppgaven søkte svar på problemstillingen: Hvordan framstiller et utvalg lærebøker i samfunnsfag for mellomtrinnet ulike seksuelle orienteringer? Fokuset har ligget på hvordan ikke-heterofile er presentert. Lærebøkene er tilnærmet gjennom Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFramstillingen av seksuelle orienteringer i lærebøkernb_NO
dc.title.alternativeThe presentation of sexual orientations in textbooksnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber39nb_NO
dc.description.localcodePE369nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal