dc.contributor.author | Gjesdal, Anna | |
dc.contributor.editor | Raggan, Vilde Holm | |
dc.date.accessioned | 2019-06-14T10:46:04Z | |
dc.date.available | 2019-06-14T10:46:04Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2600856 | |
dc.description | Grunnskolelærer 1-7, PE369- 1 Bacheloroppgave Fakultet for lærer, kultur og idrett 10.05.19 | nb_NO |
dc.description.abstract | Temaet for denne oppgaven er hvordan ulike seksuelle orienteringer er presentert i lærebøker i samfunnsfag for mellomtrinnet. I opplæringsloven framkommer det at alle former for diskriminering skal motarbeides, og i læreplanverket framkommer det at mangfoldet av elever skal settes høyt og respekteres. Likevel er norsk skole beskylt for å ta heteroseksualiteten for gitt i undervisningen og i lærebøker om seksuell orientering. Dette forklares som heteronormativitet, antakelsen om at alle er heterofile. Følgen av heteronormen er at det oppstår et kollektivt heteroseksuelt “vi”, der “vi-et” snakker om “dem”. Denne oppgaven søkte svar på problemstillingen: Hvordan framstiller et utvalg lærebøker i samfunnsfag for mellomtrinnet ulike seksuelle orienteringer? Fokuset har ligget på hvordan ikke-heterofile er presentert. Lærebøkene er tilnærmet gjennom Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Framstillingen av seksuelle orienteringer i lærebøker | nb_NO |
dc.title.alternative | The presentation of sexual orientations in textbooks | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 39 | nb_NO |
dc.description.localcode | PE369 | nb_NO |