Digitale læremidler og grunnskoleelevers opplevelse av dem.
Abstract
Denne kvalitative masterstudien tar for seg fire utvalgte informanter fra 6. trinn sine
opplevelser ved bruk av et digitalt læremiddel. Gjennom læremiddelanalyse,
observasjoner og intervjuer studerer jeg hvordan det digitale læreverket inviterer
elevene til samhandling, hvordan elevene griper denne invitasjonen og hvordan de til
slutt oppfatter bruken av det digitale læreverket. Analyse og drøfting gjøres i lys av et
sosiokulturelt perspektiv på læring. Med dette som utgangspunkt har jeg formulert
følgende problemstilling: Hvordan opplever elever fra 6. trinn å bruke det digitale
læremiddelet Vivo 5-7?
Vivo Smartbok 5 – 7 fra Gyldendal er utgangspunktet for denne studien. Dette digitale
læremiddelet har flere ulike integrerte verktøy eller funksjoner som skal hjelpe elevene i
læringsarbeidet sitt, slik som tekst til tale og notater. Elevene i denne studien var godt
kjent med læremiddelet før datainnsamlingen startet.
Flere viktige grep har blitt tatt i smartboken for å invitere elevene til samhandling. Blant
annet enkel interaksjon med få klikk, gjenkjennbare symboler og objekter som er
selvforklarende. Funn i denne studien viser at alle elevene opplevde enkelte aspekter
ved boken som positive og at enkelte verktøy gjorde det bruken enklere. De opplevde
også at et utvalg verktøy, slik som notat- og søkeverktøyet hjalp dem i eget
læringsarbeid.
Utfordringer elevene møtte i arbeid med det digitale verktøyet var
navigasjonsverktøyenes sene responstid. For en av elevene ble opplevelsen av
navigasjonsverktøyet, samt tidsbruk ved start og pålogging av den digitale enheten, så
avgjørende at hun avsto fra å bruke Smartboken og heller brukte den trykte boken.
Funnene fra denne studien gir innsikt i elevenes uttrykte og observerte erfaringer, og gir
utviklere og lærere en indikasjon på hvilke aspekter ved læremiddelet som ble opplevd
som positive og hvilke som ble opplevd som negative. Det kan bidra til videreutvikling
av smartbøker og gi grunnlag for planlegging av bruk av digitale læremidler i
undervisningen.