Browsing Institutt for samfunnsvitskap by Title
Now showing items 56-75 of 453
-
Diabetes kan forebygges!
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2008) -
Die Inszenierung von Archivmaterial in musealisierten Dichterwohnungen
(Chapter; Peer reviewed, 2019) -
Digging into Downstairs: Exhibiting Domestic Service
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article is a case study of a newly opened exhibition at one of the most significant lieux de mémoire in Norway, the historic house museum Eidsvoll House. Eidsvoll House has, since 1814, played a key role in Norwegian ... -
Digital kompetanse sett i system : innstilling frå arbeidsgruppe for digital kompetanse i HSF
(HSF-Rapport;5/2010, Book, 2010)Rapporten er ei innstilling frå Arbeidsgruppe for digital kompetanse, oppnemnd av rektor i januar 2010. Dokumentet skisserer arbeidet med utvikling av ein strategi for digital kompetanseheving hjå studentar og tilsette i ... -
Digitale mapper og konsekvenser for læringsmiljø i høgere utdanning
(Chapter, 2009)Med utgangspunkt i et sosiokulturelt perspektiv har vi sett på bruken av digitale mapper i høgere utdanning i Norge. Hvordan påvirker digitalisering av mapper studenters læringsmiljø? Hvordan påvirker bruk av digitale ... -
Dilettanter og vitenskapsmenn
(Chapter; Peer reviewed, 2011) -
«Dirdal Valley» : Valg av byggested for Ekofisktanken i begynnelsen av 1970-årene
(Bachelor thesis, 2023) -
Discourses in residential child care and possibilities for evidence-based practice
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article explores professional discourses in the Norwegian residential child care system. It discusses how the discourses serve as constraints on and possibilities for evidence-based practice when different definitions ... -
Does It Really Matter? Assessing the Performance Effects of Changes in Leadership and Management Structures in Nordic Higher Education
(Chapter; Peer reviewed, 2019)Universities are public organisations, which operate in a highly institutionalised environment. They are heavily dependent on public resources. As such, universities are susceptible to shifts in governance arrangements but ... -
Domstolskapt rett. En institusjonell analyse av utviklingen av regelen om lovfestet ojektivt ansvar fra 1866 til 2003
(Rapport. Universitetet i Bergen. Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, Doctoral thesis, 2005)Oppsummering Denne avhandlingen er en studie av regelanvendelse og regeldannelse i norsk Høyesterett. Den gir en analyse av hvordan og hvorfor et bestemt juridisk resonnement etableres og utvikles – regelen om ulovfestet ... -
Drømmelærer eller saksbehandler?: Retten til helse, trivsel og læring etter Opplæringsloven kapittel 9a Intensjon – implementering – praksis
(Master thesis, 2014)Etter Opplæringsloven kapittel 9a har elevene rett til et psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Denne oppgaven omhandler hvordan skoleledere og lærere opplever betydningen denne bestemmelsen har for ... -
Du får bli med, du får bli med, men ikkje du… : Ei kvalitativ analyse av politiske og administrative prosessar knytt til barn i norske asylmottak sitt barnehagetilbod
(Master thesis, 2021)Tema i dette forskingsprosjektet er barn som bur på asylmottak, og deira moglegheit til å gå i ordinære barnehagar medan dei bur der. Straumen av asylsøkjarar til Noreg har dei siste 12 åra vore svært varierande, og nye ... -
«Du må ha ein idé» : ein studie av utviklingsorienterte rektorar
(Master thesis, 2017)Denne studien har som føremål å få betre kunnskap om kva det er å vere ein utviklingsorientert rektor. Gjennom intervju med eit strategisk utval på åtte rektorar frå grunnskulen i Sogn og Fjordane har eg undersøkt kva ... -
Du må synst det er kjekt! - om oppleving, kompetanse og læring i personalleiarrolla
(Master thesis, 2006)”Du må synst det er kjekt!” - Om oppleving, kompetanse og læring i personalleiarrolla Studien har som føremål å få kunnskap om korleis leiarar opplever det å vere personalleiarar, kva kompetanse dei meiner er viktig i ... -
Dynamic Conent Manager : en grafbasert læringsmodell utprøvd i matematikkundervisningen
(Chapter, 2009)Sammendrag En ny modell for e-læring, DCM-modellen, presenteres i denne artikkel-en. Det vises hvordan denne modellen kan anvendes i videreutdanning i matematikk. DCM-modellen er en e-læringsmodell som er en videreut-vikling ... -
Early diagnosis of sepsis in emergency departments, time to treatment, and association with mortality: An observational study
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Background Early recognition of sepsis is critical for timely initiation of treatment. The first objective of this study was to assess the timeliness of diagnostic procedures for recognizing sepsis in emergency departments. ... -
Education for Sustainable Development in Norwegian Geography curricula
(Journal article; Peer reviewed, 2016)In Norway, environmental education (EE) has been part of schools’ curricula since the 1970s. The concept of education for sustainable development (ESD) was introduced after Agenda 21 was introduced at the UN conference on ... -
Effects of external inspection on sepsis detection and treatment: a study protocol for a quasiexperimental study with a stepped-wedge design
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Introduction: Inspections are widely used in health care as a means to improve the health services delivered to patients. Despite their widespread use, there is little evidence of their effect. The mechanisms for how ... -
Effekten av koronavirus restriksjoner for nye studenter i høyere utdanning
(Bachelor thesis, 2021) -
Effektive lederteam og distribuering av ledelse i lærende organisasjoner : selvstendig, men ikke uavhengig
(Master thesis, 2008)Stortingsmelding nr. 30 ”Kultur for læring” gir sterke signal om at skolene må utvikle seg til å bli lærende organisasjoner. Denne studien spør om å utvikle effektive lederteam i kombinasjon med det distribuerte perspektivet ...