Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking: Nye registreringer
Viser treff 241-260 av 704
-
Flerspråklig kompetanse som en ressurs i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er flerspråklig kompetanse som en ressurs i begynneropplæringen. Med et økende antall flerspråklige elever i skolen, er det relevant for oss som lærerstudenter å utvikle kompetanse og kunnskap ... -
Problemløsing - et nyansert begrep? En dokumentanalyse av Dragonbox Skole med fokus på problemløsingens rolle i LK20.
(Master thesis, 2022)denne oppgaven har vi gjennomført en dokumentanalyse av læreverket Dragonbox Skole med fokus på det nye kjerneelementet problemløsing i LK20. Målet med oppgaven har vært å finne ut av hvordan Dragonbox Skole legger til ... -
«B for borte»: en analyse av hvordan temaet sorg og tap fremstilles visuelt i to bildebøker illustrert av Stian Hole
(Master thesis, 2022)Det er behov for mer forskning som tar i bruk andre tilnærmingsmåter til bildeboken enn narratologiske. Denne masteroppgaven vil være et bidrag til en tilnærming til bildeboken gjennom visuelle, kunstestetiske og poetiske ... -
Skandinavisk språkforståelse på Island
(Master thesis, 2022)Masteroppgavens tematikk omhandler den nordiske kommunikasjonen, avgrenset til Island sin deltakelse. Formålet er å undersøke hvor mye islandske ungdomsskoleelever forstår av norsk gjennom danskundervisningen de mottar i ... -
«Vi blir fortalt at vi må gjøre problemløsning, men ingen forteller oss hvordan»: Læreres erfaringer med problemløsning i matematikkundervisningen.
(Master thesis, 2022)Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (Utdanningsdirektoratet, 2019) er utforskning og problemløsning ett av kjerneelementene i matematikkfaget. Dette understreker viktigheten av å kunne tilrettelegge for problemløsning ... -
Men vi kan jo bare gjøre sånn! Programmering og elevenes argumenter
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på elevenes argumentasjon når de programmerer i dataprogrammet Tinkercad Codebloks. Forsström og Kaufmann (2018) og Dolonen et al. (2019) peker på et behov for mer forskning knyttet til programmering i ... -
Skjønnlitteratur og empati: En litterær analyse av tre bildebøkers fremstilling av skilsmisse
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker potensiale for utvikling av empati i bildebøkene Krigen, Når mamma blir et monster og Ulla hit og dit. Alle bøkene tar opp skilsmisse gjennom et barns perspektiv, også med fokus på foreldrenes ... -
Nabospråkundervisning i Skandinavia
(Master thesis, 2022)Formålet med undersøkelsen er å finne ut om man kan sammenligne innhold om nabospråk i læreplaner og lærebøker fra Skandinavia. I begrepet nabospråk legges det her vekt på språkene norsk, svensk og dansk. Undersøkelsen tar ... -
A study on how “Other” in English-speaking countries is presented in the Norwegian school system
(Master thesis, 2022)This thesis explores how the Norwegian school system discusses cultures in their curricula and how a selection of teacher’s guides for year five presents the “Other” as a response. During a student exchange semester in ... -
Kritisk tilnærming til tekst i læreboka
(Master thesis, 2022)Kritisk lesing og kritisk literacy er et sentralt tema i den nye læreplanen. I norskfaget skal elevene gjennom en kritisk tilnærming til tekst bli gode lesere som kan stille spørsmål til tekstene de møter, og reflektere ... -
An exploratory study of primary school learners` metatalk in the EFL context
(Master thesis, 2022) -
Norskspråklege moglegheiter i Minecraft: Education Edition
(Master thesis, 2022)Denne avhandlinga er eit empirisk orientert forskingsprosjekt med kvalitativt forskingsdesign, der bruken av digitale spel i norskfaget står sentralt. Problemstillingane som studiet undersøkjer er: Kva for norskspråklege ... -
Handskrift og digital skriving i eit lærarperspektiv
(Master thesis, 2022)Den digitale utviklinga i samfunnet har gjort at skriveopplæringa har blitt eit tema å diskutere i forhold til kva skriveverktøy ein skal bruke i skulen. I læreplanen står det at ein skal kunne skrive både for hand og på ... -
Inkludering av flerspråklighet i norskfaget på barneskolen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan én barneskolelærer inkluderer flerspråkligheten til elever med norsk som andrespråk i den ordinære norskundervisningen i en 6. klasse. I tillegg undersøker jeg hvordan åtte ... -
Closed range weighted composition operators and dynamical sampling
(Peer reviewed; Journal article, 2022)We solve the closed range problem for weighted composition operators on Fock spaces. The result equivalently characterizes when the operators are bounded from below. We give several applications of the main result related ... -
Tekstrevisjon på bakgrunn av skriftlig respons fra lærer
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven er en kvalitativ studie som undersøker hvordan elever i ungdomsskolen gjør nytte av skriftlig respons fra lærer til å revidere egne tekster, i et prosessorientert skriveforløp. Oppgaven er forankret i både ... -
De reflekterte og de tillitsfulle elevene. Et utvalg ungdomsskoleelever sin forståelse og praktisering av kildekritikk og falske nyheter
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg kritisk literacy sett fra perspektivene til et utvalg ungdomsskoleelever som blir kalt for de reflekterte og de tillitsfulle. Oppgaven har hovedsakelig fokus på deres forståelse av ... -
Problembasert matematikkundervising som nøkkel til matematisk tverrfagleg undervising
(Master thesis, 2022)Gjennom tidlegare erfaringar som matematikklærar, har eg sett at det finnes moglegheiter for å knyte matematikkfaget inn i tverrfagleg undervising gjennom problembasert undervising. I tillegg til fokus på både tverrfaglege ... -
Betydningen av læreres digitale kompetanse i bruk av digitale læreverk i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Malet med denne masteroppgaven er a belyse hvilken digital kompetanse matematikklarere har, og hvilken betydning kompetansen har for hvordan larere bruker digitale lareverk i matematikkundervisningen. For a undersoke dette ... -
Muligheter og utfordringer med muntligopplæringen i norskfaget
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer norsklærere ser når det kommer til undervisning i muntlighet, med et håp om å belyse muntlighet som en stor del av norskfaget. Oppgaven tar ...