Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 337-356 av 677
-
Kritisk-matematisk kompetanse i arbeid med autentiske data
(Master thesis, 2018)Oppgavens hensikt er å undersøke et undervisningsopplegg med bruk av autentiske data. Der det legges til grunn et elevperspektiv, hvor fokuset rettes særlig mot elevers kritiskematematiske kompetanse, i en naturfaglig ... -
Kritiske dialoger i møte med misvisende grafer
(Master thesis, 2023)Studien har som hensikt å undersøke elevers kritiske refleksjoner rundt misvisende grafer. I samarbeid med forskningsgruppen LitEd ble datamateriale fra en undervisningsøkt om misvisende grafer samlet inn ved hjelp av lyd- ... -
«Kva ser fluga?» Naturmiljø,plantar og dyr i prislønte nynorske biletbøker for barn etter 2000
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Kor naturorienterte er nynorske biletbøker for barn i vår tid? I denne artikkelen freistar eg å sirkle inn nokre svar på dette spørsmålet ved å undersøke eit korpus beståande av 13 prislønte nynorske biletbøker utgjevne ... -
Kva skal vi med matematikk? Ein kritisk diskursanalyse om korleis matematikkfaget blir grunngjeve for i den norske læreplanen
(Master thesis, 2023)Matematikkfaget er i dag eit høgt prioritert fag i norsk skule, men likevel stille elevane spørsmål om kvifor dei må lære matematikk. Sjølv om dette spørsmålet kan diskuterast om kvifor elevane stille det, har eg i denne ... -
Kva skjer med talemålet i Oslo og på Austlandet? Ein litteraturkritikk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen er ei kritisk gjennomgåing og drøfting av litteraturen om talemålsutviklinga i Oslo og regionen rundt. Oppfatningane spriker. Nøkkelnemninga «standard» blir brukt ulikt, og det er usemje både om kva som ... -
Kvaliteter ved programmeringsoppgaver i matematikk: Analyse av programmeringsoppgaver fra to matematikk læreverk på 8. trinn
(Master thesis, 2023)Programmering i matematikk har fått et mye større fokus etter iverksettelsen av LK20. For både erfarne og nyutdannede matematikklærere kan det være krevende å integrere programmering inn i undervisningen på en måte som ... -
Kwaito Aesthetics and Spaces of Liberation in Post-Apartheid South African Literature
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The article investigates the use of popular culture as a literary device in three post-apartheid South African novels: Kopano Matlwa’s Coconut (2007), Niq Mhlongo’s After Tears (2007), and Kgebetli Moele’s Room 207 (2006). ... -
Language policy formation in higher education: discursive tension and legitimacy-seeking deliberation
(Peer reviewed; Journal article, 2021)How are processes of language policy formation carried out? Besides, how does one negotiate competing discourses in a policy process to ensure its legitimacy? Such questions sparked the interest for this study, which ... -
Language separation in bidialectal speakers: Evidence from eye tracking
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The aim of this study was to find out how people process the dialectal variation encountered in the daily linguistic input. We conducted an eye tracking study (Visual Word Paradigm) that targeted the online processing of ... -
Language Teacher Cognition and Corrective Feedback: A Study Investigating the Cognitions Underlying Norwegian EFL Teachers’ Corrective Practices
(Master thesis, 2016-11-15)The following research project focuses on the cognitions underlying Norwegian EFL teachers’ oral corrective practices. The present study utilised a survey in form of a questionnaire in order to gather information about ... -
Language Test Activism
(Peer reviewed; Journal article, 2022)During the past decades, migration policies in Western societies have grown stricter by the day. As part of this retrenchment, migrants are required to pass language tests to gain access to human and democratic rights such ... -
Language Test Misuse
(Peer reviewed; Journal article, 2021)During the past two decades, an increasing number of European countries have introduced language requirements for residency, citizenship, and sometimes even for entry to the country and family reunification. As a result, ... -
Legge til rette for matematikklæring gjennom å stille spørsmål En casestudie av lærerspørsmål og elevsvar i et matematikklasserom på 10. trinn
(Master thesis, 2018)Muntlige ferdigheter er en av de fem ferdighetene som elevene skal tilegne seg i alle fag. I forbindelse med muntlige ferdigheter i matematikk, viser det seg å være et sprik mellom intensjonene i læreplanen og de samtalene ... -
Lei okto Sápmis – Det var en gang i Sápmi - En analyse av et utvalg samiske eventyr: struktur, innhold og aktualitet i et kulturperspektiv
(Master thesis, 2020)This thesis studies how a varied selection of Sami fairy tales can help to actualize Sami culture in teaching. The material consists of four fairy tales from the collection Samiske beretninger by Brita Pollan (1997). The ... -
Lek med problemer
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Med gjeninnføring av lek i skolens læreplan er det behov for å vurdere hvordan lek har vært knyttet til matematikk i barnehagen. Vi bruker en modell som kobler sammen barns lek med det å stille og å løse problemer, til å ... -
Lekser og matematikk – et diskursivt felt
(Master thesis, 2015-05-26)Homework has lately been subject of public debate among parents and politicians. Teachers have to a lesser extent participated in this debate. The purpose of this thesis is to study the language and the words teachers use ... -
Lengdemåling og representasjonsformer - En dokumentanalyse av Multi med fokus på variert bruk av representasjonsformer innenfor lengdemåling.
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har jeg gjennomført en dokumentanalyse av læreverket Multi, med fokus på lengdemåling og representasjonsformer. Målet med oppgaven var å finne ut hvordan Multi legger til rette for konseptfokusert kunnskap ... -
Leseforståelse i møte med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan elever gir uttrykk for leseforståelse i møte med skjønnlitterær tekst, eksemplifisert med oppgaver og novellen «Att döda ett barn». For å definere leseforståelse har jeg ... -
Lesing av artiklar i Store norske leksikon: Ein komparativ studie av lesarane sin bruk av og haldningar til artiklar som er publiserte på høvesvis bokmål og nynorsk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne studien har vi freista å kartlegge i kva grad skriftspråket i publiserte tekstar kan påverke lesinga av tekstane, og å undersøke i kva grad lesarar har ulike implisitte og eksplisitte haldningar til tekstar på ...