Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 21-40 av 309
-
Bruk av escape room i vurdering av elevar knytt til utforsking og problemløysing i matematikk
(Master thesis, 2023)Escape room for bruk i utdanning er eit relativt nytt fenomen som blant anna kan brukast i undervisning for å auke elevar sin kompetanse i utforsking og problemløysing. Utforsking og problemløysing har gjennom LK20 blitt ... -
Bruk av konkretiseringsmateriell for å hjelpa elevar med matematikkvanskar
(Master thesis, 2022)Føremålet med studien er å undersøkja kva erfaringar lærarar har med bruk av konkretiseringsmateriell for å leggja til rette for elevar med matematikkvanskar på ungdomsskulen i ordinær undervisning. Dette vart undersøkt ... -
Bruk av programmering i matematikkfaget på mellomtrinnet En kvalitativ studie av læreres tilrettelegging og erfaringer med ressurser fra Super:bit.
(Master thesis, 2022)Etter den nye læreplanen (LK20) ble iverksatt høsten 2020 skal programmering ha fått en sentral del i matematikkfaget. Programmering som verktøy for å lære matematikk har blitt diskutert i flere kanaler og vi så på dette ... -
«Brune føtter rett i baraf» En studie av det demokratiske potensialet i Karpes tekster og musikkvideoer
(Master thesis, 2023)Det er en naturlig kobling mellom det flerkulturelle og raplyrikk. Denne masteroppgaven har som formål å utforske hvordan moderne raplyriske tekster kan knyttes til Læreplanverket av 2020 sin ambisjon om kulturelt mangfold ... -
Bærekraft i mat- og helsefaget
(Master thesis, 2016-05-18)Bakgrunn: Helt siden begrepet bærekraftig utvikling ble lansert i 1987, har en stor utfordring vært å omsette dette omfattende og abstrakte begrepet til praktisk handling og virkelighet. Miljøproblemer og sosial urettferdighet ... -
The Child in the Book. A comparative analysis of Peter Pan and Harry Potter and the Philosopher´s Stone
(Master thesis, 2020)I hver barnebok eksisterer det et barn. Det kan enten være i tilretteleggingen av implisert barneleser, sentrale tematikker i det litterære verket, eller konkrete fremstillinger av barndom konstruert i en litterær karakter. ... -
Cities of Tomorrow - Urban Landscapes and Urban Sustainability in Marie Lu’s Legend trilogy
(Master thesis, 2019)This thesis explores representations of urban landscapes in futuristic young adult literature and how these representations may foster reflections on urban sustainability. By looking into Marie Lu’s Legend trilogy (2011-2013), ... -
Come as you are! Approaches to practice in three community music activities in Western Norway
(Master thesis, 2015-05-15)This master's thesis looks at the work of a selection of music teachers who choose to work in non-curricular music education settings providing open-access music making opportunities, defined by the author as community ... -
A comparison of Norwegian learners' adverbial placement in English and Norwegian written texts
(Master thesis, 2020)I forskningsprosjektet har fokuset vært å sammenligne adverbialplassering i norske og engelske elevtekster, skrevet av elever i en 7. klasse på en norsk barneskole. Hovedfokuset var på hvor elevene plasserer adverbialer ... -
Coraline and the other mother: different media, different experience? A comparative study of children’s experience of the characters in the book Coraline and the film Coraline and the secret door
(Master thesis, 2017-05-15)In this master’s thesis I compare the child audience’s experience of the characters Coraline and the other mother in an excerpt from Neil Gaiman’s book Coraline and in Henry Selick’s film Coraline and the secret door. ... -
«Da jeg var liten, fantes det bare en eneste søppelkasse, nemlig naturen!». En studie av humor i to utvalgte barne- og ungdomsbøker med naturproblematiserende tematikk.
(Master thesis, 2022)Med et ønske om å ta humor på alvor, og samtidig komme med bidrag til et relativt nytt forskningsfelt, undersøker denne masteravhandlingen hvordan humor fungerer i naturproblematiserende litteratur, henholdsvis i Ett sekund ... -
Danningspotensiale i barnebøker om seksualitet: En litterær analyse av barns seksualitet og sosialt kjønn i Tjuven (2008) av Rune Belsvik og Sesam, sesam (2017) av Gro Dahle
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven tar mål av seg å undersøke på hvilke måter barnelitteratur som fremstiller barns seksualitet har potensiale til å iverksette danning, i tillegg til å undersøke på hvilke måter barns seksualitet og sosialt ... -
De andre jentene i ungdomslitteraturen
(Master thesis, 2017-09-15)I denne masteroppgaven har jeg analysert kjennetegn og funksjon ved jenter som sekundærkarakter i de to samtidsrealistiske ungdomsromanene Natt på Frognerbadet (Henmo, 2012) og Hvem er du, Alaska? (Green, 2014). Teoriene ... -
«Dei riv ned alt han har bygd opp?»: Ei komparativ analyse av essaysamlingane Samtidsruinar (2015 [2008]) av Marit Eikemo og Stillstand (2009) av Agnes Ravatn
(Master thesis, 2023)Føremalet med denne masteroppgava er å undersøke kva stad og kjønn betyr for den essayistiske refleksjonen i to nyare essaysamlingar. Oppgåva byggjer på ein tese om at essaysamlingane kan lesast som litterære oppgjer med ... -
Demokratisk medborgerskap i matematikkfaget
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne masteroppgaven er å se på hvilke potensial tilknyttet læring og utøving av demokrati og medborgerskap som kan identifiseres i matematikkoppgaver i nye lærebøker. Her med et særlig fokus på oppgaver fra ... -
Demokratisk opplæring i møte med en barnebok - En studie av elevers refleksjoner og litterære kompetanse i møte med barneboka Blåse
(Master thesis, 2020)This master thesis examines how literature can contribute to the formation and education of world citizens. Based on Blåse (Øvreås & Torseter, 2018) a children’s book, a group of students have reflected upon the plot of ... -
«Det er ingen som liker feitinger!»: en multimodal analyse av to visuelle bøker for barn.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgava undersøker hvordan kropp og vekt tematiseres i to utvalgte multimodale bøker for barn. Forskningsmaterialet for studien er bøkene Hva skjedde egentlig med deg? (2020) av Jenny Jordahl og Pappor ska va ... -
«Det er veldig vanskelig å sette ord på» En kritisk diskursanalyse av presentasjonen av muntlige ferdigheter i ulike diskurser
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om omtalen av muntlige ferdigheter i matematikkfaget. Muntlige ferdigheter er en del av opplæringen elevene skal ha, i alle fag. Muntlige ferdigheter blir definert som en ferdighet som omhandler lytte, ... -
«Det faktum at slike ting faktisk skjer, får meg til å undre, er verden ond og kald?» En studie av elevers refleksjoner omkring barn i vanskelige situasjoner slik de kommer frem i en litteratursamtale og leselogg om Lydighetsprøven: en tenkt fortelling om et barn.
(Master thesis, 2021)Problemstillingen som ligger til grunn for denne studien er: Hvilke refleksjoner omkring barn i utsatte situasjoner gjør elever på 9.trinn seg etter møtet med Lydighetsprøven, og hvordan kommer disse frem gjennom en leselogg ...