Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 173-192 av 677
-
En lærers erfaringer med bruk av ressurser fra det nasjonale Super: bit-prosjektet i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble den nye læreplanen, Kunnskapsløftet (LK20), tatt i bruk i norsk skole. For matematikkfaget medførte det blant annet at programmering ble innført som en del av faget. I forbindelse med den økte satsingen på ... -
En multimodal leseopplevelse: Estetisk lesing av bildebokapper i klasserommet
(Master thesis, 2020)This thesis examines how pupils, aged between 10 and 11, read and respond upon aesthetic aspects in a picture book app. The material for analysis is a Danish product, a picture book app “Sofus & the moon machine”. The text ... -
En økokritisk litteratursamtale om energidilemmaer
(Chapter; Peer reviewed, 2023)Kapittelet undersøker hvordan lærerstudenter kan ha en strukturert samtale om energi- og bærekraftdilemmaer med utgangspunkt i to kapitler i fagboka Grønne greier (Mathismoen & Jordahl, 2018). Samtalen er gjennomført med ... -
English goes digital: Framing pre-service teachers’ perceptions of a learning management system in their EFL studies
(Journal article; Peer reviewed, 2020)This article introduces and discusses an empirical investigation that aimed to establish how pre-service teachers of English (hereinafter “participants”) framed their perceptions of Canvas, a learning management system ... -
Enhancing Mental Health Awareness in Education: Exploring the representation of depression and anxiety in contemporary young adult literature and its EFL classroom applications
(Master thesis, 2023)This thesis seeks to explore how contemporary Young Adult Literature (YAL) depicts mental health, and its applicability and significance for teaching in the English as a Foreign Language (EFL) classroom. Since teachers may ... -
Er det så sikkert at alle er namn? Ein merknad om metode og personnamn i urnordiske runeinnskrifter
(Peer reviewed; Journal article, 2018)This article discusses how we can determine which nouns in the Proto-Scandinavian runic corpus are names and which are bynames or appellatives. With regard to making definite distinctions, it seems that the criteria have ... -
Er lærerne forberedt på fremtiden? Læreres holdninger og tanker om egne forutsetninger til å undervise i programmering
(Master thesis, 2023)I skoleåret 2020/2021 ble Kunnskapsløftet 2020 implementert i norske grunnskoler. Blant endringene i læreplanen ble programmering og algoritmisk tenking innført i matematikkfaget, noe som er nytt og ukjent for mange lærere. ... -
Escape room i matematikkundervisninga i begynnaropplæringa
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne masteroppgåva har vore å søka innsikt i escape room som undervisningsmetode i matematikk på begynnaropplæringa. For å undersøkja problemområdet har eg formulert to forskingsspørsmål som eg har analysert ... -
Estetikk og etisk danning i ungdomslitteratur: En litterær analyse av Ser du dette? og Aleksander den store.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan kan estetiske elementer i ungdomsromanene Ser du dette? og Aleksander den store gi muligheter for etisk danning?» Boken Ser du dette? er skrevet av Sigrid ... -
Et (u)synlig mangfold i norsk barnelitteratur: En studie av et utvalg norske barnebøker og deres representasjon av karakterer med etnisk minoritetsbakgrunn
(Master thesis, 2021)Gjennom livet går man gjennom kontinuerlige identitetsprosesser hvor vi i møte med verdier, tanker og mennesker, prøver å identifisere hvem vi er i oss selv, og som medlemmer av ulike grupper i samfunnet. Litteraturen kan ... -
Et bærekraftig bibliotek?
(Master thesis, 2021)Denne studien har undersøkt fire norsklærere på barneskolen sine vurderinger av nettsiden som Bærekraftsbiblioteket er presentert og gjort rede for, og av undervisningsopplegget Bærekraftsbiblioteket i praksis. Til tross ... -
Et skritt mot økoborgerskap? En økokritisk lesning av Frida Nilssons Linnormenes land (2021)
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien undersøker hvordan forholdet mellom mennesker og dyr blir fremstilt i Frida Nilssons skjønnlitterære barnebok Linnormenes land (2021), og hvordan fremstillingen kan bidra til danning til økoborgerskap. ... -
Ethical thinking and programming
(Chapter; Peer reviewed, 2021)There is an increasing prevalence of programming in mathematics education. In this paper, we focus on ethical aspects of programming by first presenting a literature review. Three interrelated topics are identified in the ... -
An ethnographic case study of a multiple award-winning school brass band in Bergen, Norway
(Master thesis, 2017-05-15)This study investigates the Norwegian school band culture by using the ongoing success of the award-winning school brass band Tertnes Skoles Musikkorps (TSM) as a case. TSM has competed in the highest section1 for the last ... -
Ethnomathematics and Indigenous teacher education: Waka migrations
(Journal article, 2020)In order to assist Indigenous peoples to revive their language and culture, teachers need strategies to enhance both cultural and mathematical knowledge for students. This paper presents findings from a project in which ... -
Etternamnsbruk i Luster kommune i to hundre år
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article discusses the evolution of surnames in Luster municipality, which until 1963 was divided into three smaller, separate districts (Hafslo, Jostedal, and Luster itself). The aim is to investigate surname usage ... -
Evaluating the implementation of the Norwegian guidelines for healthy school meals. A case study involving three secondary schools.
(Doctoral thesis, 2010-06-30)Introduction Healthy eating is an important factor in children’s health and academic performance. Children and adolescents eat at least one daily meal at school and school meals represent a considerable part of their overall ... -
Everyday Life Discourses in Kindergarten
(Peer reviewed; Journal article, 2013)Abstract There are two agendas for this article: The first is to reveal what kind of knowledge about cultural formation that might be embedded in examples from everyday life of one-year-olds and staff in kindergarten, ... -
Expectations of qualified deaf interpreters (DIs) How do hearing interpreters feel about DIs’ contribution to the market?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Qualified deaf interpreters (DIs) are starting to enter the sign language interpreting market in Norway. This poses a challenge for both the interpreter profession and interpreting agencies, which have thus far provided ... -
Experienced Lecturers' Reasoning behind Grammar Feedback Practices in EFL Writing Teacher Education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Little is known about feedback practices and the reasoning behind grammar feedback in English as a foreign language (EFL) teacher education. This article presents a study based on the interview data of 12 experienced EFL ...