Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 501-520 av 704
-
Problem posing i matematikk
(Master thesis, 2015-09-04)Denne masteroppgåva søker å identifisere kvalitetar ved bruk av problem posing i matematikkundervising ut frå eit elevperspektiv. Problem posing er i denne oppgåva forstått både som grep og omgrep. Medan problem posing som ... -
Problematferd i skolen: fra et elevperspektiv
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg elevens perspektiv på fenomenet problematferd. Tittelen på oppgaven er: «problematferd i skolen -fra et elevperspektiv», og hovedfokuset ligger på å få tak i elevenes egne tanker og ... -
Problembasert matematikkundervising som nøkkel til matematisk tverrfagleg undervising
(Master thesis, 2022)Gjennom tidlegare erfaringar som matematikklærar, har eg sett at det finnes moglegheiter for å knyte matematikkfaget inn i tverrfagleg undervising gjennom problembasert undervising. I tillegg til fokus på både tverrfaglege ... -
Problemløsing - et nyansert begrep? En dokumentanalyse av Dragonbox Skole med fokus på problemløsingens rolle i LK20.
(Master thesis, 2022)denne oppgaven har vi gjennomført en dokumentanalyse av læreverket Dragonbox Skole med fokus på det nye kjerneelementet problemløsing i LK20. Målet med oppgaven har vært å finne ut av hvordan Dragonbox Skole legger til ... -
Profesjonsutdannere mellom krav og realitet
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Programmeringsverktøys undervisningsmateriell og dets applikasjon av algoritmisk tenkning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgavens hensikt er å undersøke kjennetegn i undervisningsmateriell tilhørende programmeringsverktøy som kan bli anvendt i skolen for å anvende algoritmisk tenkning. Jeg anser denne forskningen som vesentlig ... -
Projections for Sámi in Norway: Schools as Key to Revitalization
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The paper presents three different projections of the future number of Sámi language users in Norway based on the contemporary number of children receiving instruction in Sámi in the Norwegian school system, either North, ... -
Promoting intercultural competence through picturebooks: An exploration of Phil Bildner & Jesse Joshua Watson's The Soccer Fence and John Marsden & Shaun Tan's The Rabbits
(Master thesis, 2024)The primary focus of this master´s thesis is to explore how the two picturebooks The Soccer Fence, written by Phil Bildner, and The Rabbits, written by John Marsden, might help promote intercultural competence in English ... -
Pronomenet "hen" praktisk og politisk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I 2022 vart hen innført som kjønnsnøytralt pronomen i nynorsk og bokmål. I denne artikkelen presenterer me funn frå ei spørjegransking om pronomenet hen som var sendt til alle tilsette ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) ... -
Rapport om forskning i romanteori
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 5., Rapport, 2007-05-10) -
The (re)presentation of knowledge about gender in children’s picture dictionaries
(Chapter, 2021)This chapter argues that picture dictionaries offer a more complex relationship between visual and verbal elements that goes beyond a simple representation of linguistic facts. Comparing the interplay between the visual ... -
Read-aloud and writing practices in Nordic preschools
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Preschool teachers’ read-aloud and writing practices were investigated using a questionnaire about how activities were planned and organized, and what their purpose was. The results indicate that early literacy practices ... -
Realisering av barns rettigheter i bøker nominert til Bokslukerprisen 2021/2022
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen er motivert av Michelle Superles oppfordring til en barneorientert kritisk tilnærming til barnelitteratur, kalt «child-centered critical approach to children’s literature» (CCA). Nøkkelprinsippet for denne ... -
Realistiske kontekster og matematisk modellering: En studie av seks læreres tanker om bruk av realistiske kontekster og matematisk modellering i egen undervisning på 1.-7. trinn.
(Master thesis, 2020)Høsten 2020 innføres ny læreplan, L20, i den norske skolen. En fornyelse av læreplanen kan stille nye krav til lærernes kunnskap og kompetanse. Matematikkfaget i L20 inneholder fem kjerneelementer, som beskriver det viktigste ... -
A Reassessment of Norwegian Music Education Policy: The Ludvigsen Reports Under a Philosophical Lens
(Master thesis, 2016-05-18)In 2013 the Norwegian government constituted by royal resolution a committee led by Sten Ludvigsen. They were to consider the formal school subjects in comparison with the competences demanded in a futuristic society and ... -
Reflecting Rainbows: LGBTQ+ Young Adult Literature for the Secondary School
(Master thesis, 2022)Queer students in secondary school may have a hard time finding belonging, validation, and answers to questions regarding their identities. They must therefore be given the reassurances that their lives are important and ... -
Refleksjonsloggar i KRLE-faget. Ein studie av reflekterande skriving på niande steget
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen analyserer vi 60 refleksjonsloggtekstar skrivne av niandeklassingar i KRLE- faget som er vurderte som reflekterande av uavhengige lærarinformantar. Vi spør: Kva trekk ved desse 60 elevtekstane kan liggje ... -
De reflekterte og de tillitsfulle elevene. Et utvalg ungdomsskoleelever sin forståelse og praktisering av kildekritikk og falske nyheter
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg kritisk literacy sett fra perspektivene til et utvalg ungdomsskoleelever som blir kalt for de reflekterte og de tillitsfulle. Oppgaven har hovedsakelig fokus på deres forståelse av ... -
Religion und Religiösität von Jugendlichen
(Peer reviewed; Chapter, 2016)