Programmeringsverktøys undervisningsmateriell og dets applikasjon av algoritmisk tenkning
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3027559Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgavens hensikt er å undersøke kjennetegn i undervisningsmateriell
tilhørende programmeringsverktøy som kan bli anvendt i skolen for å anvende algoritmisk
tenkning. Jeg anser denne forskningen som vesentlig da det er mye omdiskutert hvor stor
kompetanse lærere har innen algoritmisk tenkning og programmering, spesielt fordi det ble
en del av læreplanen først i 2020. Jeg håper analyseverktøyet kan hjelpe lærere eller
utdanningsinstitusjoner når de skal vurdere og velge hvilke programmeringsverktøy som vil
egne seg til deres klasseromsundervisning.
Jeg tar for meg problemstillingen: Hva kjennetegner undervisningsmateriellet til
programmeringsverktøy i matematikk og hvordan legger disse opp til anvendelse av
algoritmisk tenkning?
For å svare på problemstillingen analyserte jeg ni undervisningsmateriell, hentet fra tre ulike
verktøy, i lys av Benton et al. (2016) og Brennan og Resnick (2012) teori om algoritmisk
tenkning, sammensatt i Charalambous et al. (2010) rammeverk. Denne sammensetningen
gjorde at verktøyenes helhet kunne belyses, samtidig som jeg kunne dykke dypere inn i
enkelte oppgaver og belyse tema på en hensiktsmessig måte. Verktøyene jeg har tatt for meg
er Kodeskolen, KUBO og Sphero.
Funnene viser til stor variasjon mellom verktøyene, men at de har noen fellesnevnere
innenfor algoritmisk tenkning. De legger alle opp til arbeid gjennom sosiokulturell læring,
selv om de har ulik tilnærming til dette. De er like i at de kan anvendes som en introduksjon
for algoritmisk tenkning, men de er ulike i hvor allsidig de er i form av at noen
undervisningsmateriell inkluderer flere matematiske fagområder. De er også ulike i hvor stor
grad de formidler informasjon og inkluderer lærer i undervisningsmateriellene.
Beskrivelse
Master i matematikk i Grunnskolelærerutdanningen 1-7
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Innleveringsdato: 15. September