Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 489-508 av 678
-
Problembasert matematikkundervising som nøkkel til matematisk tverrfagleg undervising
(Master thesis, 2022)Gjennom tidlegare erfaringar som matematikklærar, har eg sett at det finnes moglegheiter for å knyte matematikkfaget inn i tverrfagleg undervising gjennom problembasert undervising. I tillegg til fokus på både tverrfaglege ... -
Problemløsing - et nyansert begrep? En dokumentanalyse av Dragonbox Skole med fokus på problemløsingens rolle i LK20.
(Master thesis, 2022)denne oppgaven har vi gjennomført en dokumentanalyse av læreverket Dragonbox Skole med fokus på det nye kjerneelementet problemløsing i LK20. Målet med oppgaven har vært å finne ut av hvordan Dragonbox Skole legger til ... -
Profesjonsutdannere mellom krav og realitet
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Programmeringsverktøys undervisningsmateriell og dets applikasjon av algoritmisk tenkning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgavens hensikt er å undersøke kjennetegn i undervisningsmateriell tilhørende programmeringsverktøy som kan bli anvendt i skolen for å anvende algoritmisk tenkning. Jeg anser denne forskningen som vesentlig ... -
Projections for Sámi in Norway: Schools as Key to Revitalization
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The paper presents three different projections of the future number of Sámi language users in Norway based on the contemporary number of children receiving instruction in Sámi in the Norwegian school system, either North, ... -
Pronomenet "hen" praktisk og politisk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I 2022 vart hen innført som kjønnsnøytralt pronomen i nynorsk og bokmål. I denne artikkelen presenterer me funn frå ei spørjegransking om pronomenet hen som var sendt til alle tilsette ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) ... -
Rapport om forskning i romanteori
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 5., Rapport, 2007-05-10) -
The (re)presentation of knowledge about gender in children’s picture dictionaries
(Chapter, 2021)This chapter argues that picture dictionaries offer a more complex relationship between visual and verbal elements that goes beyond a simple representation of linguistic facts. Comparing the interplay between the visual ... -
Read-aloud and writing practices in Nordic preschools
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Preschool teachers’ read-aloud and writing practices were investigated using a questionnaire about how activities were planned and organized, and what their purpose was. The results indicate that early literacy practices ... -
Realisering av barns rettigheter i bøker nominert til Bokslukerprisen 2021/2022
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen er motivert av Michelle Superles oppfordring til en barneorientert kritisk tilnærming til barnelitteratur, kalt «child-centered critical approach to children’s literature» (CCA). Nøkkelprinsippet for denne ... -
Realistiske kontekster og matematisk modellering: En studie av seks læreres tanker om bruk av realistiske kontekster og matematisk modellering i egen undervisning på 1.-7. trinn.
(Master thesis, 2020)Høsten 2020 innføres ny læreplan, L20, i den norske skolen. En fornyelse av læreplanen kan stille nye krav til lærernes kunnskap og kompetanse. Matematikkfaget i L20 inneholder fem kjerneelementer, som beskriver det viktigste ... -
A Reassessment of Norwegian Music Education Policy: The Ludvigsen Reports Under a Philosophical Lens
(Master thesis, 2016-05-18)In 2013 the Norwegian government constituted by royal resolution a committee led by Sten Ludvigsen. They were to consider the formal school subjects in comparison with the competences demanded in a futuristic society and ... -
Reflecting Rainbows: LGBTQ+ Young Adult Literature for the Secondary School
(Master thesis, 2022)Queer students in secondary school may have a hard time finding belonging, validation, and answers to questions regarding their identities. They must therefore be given the reassurances that their lives are important and ... -
Refleksjonsloggar i KRLE-faget. Ein studie av reflekterande skriving på niande steget
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen analyserer vi 60 refleksjonsloggtekstar skrivne av niandeklassingar i KRLE- faget som er vurderte som reflekterande av uavhengige lærarinformantar. Vi spør: Kva trekk ved desse 60 elevtekstane kan liggje ... -
De reflekterte og de tillitsfulle elevene. Et utvalg ungdomsskoleelever sin forståelse og praktisering av kildekritikk og falske nyheter
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg kritisk literacy sett fra perspektivene til et utvalg ungdomsskoleelever som blir kalt for de reflekterte og de tillitsfulle. Oppgaven har hovedsakelig fokus på deres forståelse av ... -
Religion und Religiösität von Jugendlichen
(Peer reviewed; Chapter, 2016) -
Representation of Indigenous Peoples in textbooks for year 8-10
(Master thesis, 2022)The aim of this thesis has been to examine the extent to which EFL textbooks succeed in meeting the guidelines set by LK20 about Indigenous peoples in the English subject after year 10. The thesis basis derives from ... -
Representations of Anxiety Disorders in Young Adult Literature – Mental health, empathy development, and young readers in the EFL classroom
(Master thesis, 2022)This thesis explores how young adult (YA) literature is beneficial when practising empathy development and when teaching about mental health, as well as the importance of this in the English as a foreign language (EFL) ... -
Research-Based Curriculum Design for Multicultural School Music: Reflections on a National Project in Guyana
(Peer reviewed; Journal article, 2015)This article reports on an applied ethnomusicological and historical study that guided the development of a new music curriculum for schools in Guyana, a multi- ethnic and postcolonial nation in Latin America. We establish ...