Browsing Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking by Title
Now showing items 90-109 of 704
-
«Da jeg var liten, fantes det bare en eneste søppelkasse, nemlig naturen!». En studie av humor i to utvalgte barne- og ungdomsbøker med naturproblematiserende tematikk.
(Master thesis, 2022)Med et ønske om å ta humor på alvor, og samtidig komme med bidrag til et relativt nytt forskningsfelt, undersøker denne masteravhandlingen hvordan humor fungerer i naturproblematiserende litteratur, henholdsvis i Ett sekund ... -
Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
Danningspotensiale i barnebøker om seksualitet: En litterær analyse av barns seksualitet og sosialt kjønn i Tjuven (2008) av Rune Belsvik og Sesam, sesam (2017) av Gro Dahle
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven tar mål av seg å undersøke på hvilke måter barnelitteratur som fremstiller barns seksualitet har potensiale til å iverksette danning, i tillegg til å undersøke på hvilke måter barns seksualitet og sosialt ... -
De andre jentene i ungdomslitteraturen
(Master thesis, 2017-09-15)I denne masteroppgaven har jeg analysert kjennetegn og funksjon ved jenter som sekundærkarakter i de to samtidsrealistiske ungdomsromanene Natt på Frognerbadet (Henmo, 2012) og Hvem er du, Alaska? (Green, 2014). Teoriene ... -
«Dei riv ned alt han har bygd opp?»: Ei komparativ analyse av essaysamlingane Samtidsruinar (2015 [2008]) av Marit Eikemo og Stillstand (2009) av Agnes Ravatn
(Master thesis, 2023)Føremalet med denne masteroppgava er å undersøke kva stad og kjønn betyr for den essayistiske refleksjonen i to nyare essaysamlingar. Oppgåva byggjer på ein tese om at essaysamlingane kan lesast som litterære oppgjer med ... -
Demokratisk medborgerskap i matematikkfaget
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne masteroppgaven er å se på hvilke potensial tilknyttet læring og utøving av demokrati og medborgerskap som kan identifiseres i matematikkoppgaver i nye lærebøker. Her med et særlig fokus på oppgaver fra ... -
Demokratisk opplæring i møte med en barnebok - En studie av elevers refleksjoner og litterære kompetanse i møte med barneboka Blåse
(Master thesis, 2020)This master thesis examines how literature can contribute to the formation and education of world citizens. Based on Blåse (Øvreås & Torseter, 2018) a children’s book, a group of students have reflected upon the plot of ... -
Den impliserte forfatteren og intensjonsaliteten
(Skrifterien, nr. 3/2007 - artikkel 2., Rapport, 2007-05-10) -
«Det er ingen som liker feitinger!»: en multimodal analyse av to visuelle bøker for barn.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgava undersøker hvordan kropp og vekt tematiseres i to utvalgte multimodale bøker for barn. Forskningsmaterialet for studien er bøkene Hva skjedde egentlig med deg? (2020) av Jenny Jordahl og Pappor ska va ... -
«Det er veldig vanskelig å sette ord på» En kritisk diskursanalyse av presentasjonen av muntlige ferdigheter i ulike diskurser
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om omtalen av muntlige ferdigheter i matematikkfaget. Muntlige ferdigheter er en del av opplæringen elevene skal ha, i alle fag. Muntlige ferdigheter blir definert som en ferdighet som omhandler lytte, ... -
«Det faktum at slike ting faktisk skjer, får meg til å undre, er verden ond og kald?» En studie av elevers refleksjoner omkring barn i vanskelige situasjoner slik de kommer frem i en litteratursamtale og leselogg om Lydighetsprøven: en tenkt fortelling om et barn.
(Master thesis, 2021)Problemstillingen som ligger til grunn for denne studien er: Hvilke refleksjoner omkring barn i utsatte situasjoner gjør elever på 9.trinn seg etter møtet med Lydighetsprøven, og hvordan kommer disse frem gjennom en leselogg ... -
“Det finnes en bok for alle, men én bok er ikke for alle” En kvalitativ undersøkelse av klasseromsbibliotek, utvalg og bruk av barnelitteraturen.
(Master thesis, 2017-05-15)Denne oppgaven tar for seg klasseromsbibliotek ved utvalgte norske klasserom. Klassetrinnene som er representert i studiet er: en 1.klasse, to 2.klasser, fire 3.klasser, en kombinert 4. og 5.klasse, og en 5.klasse. Den ... -
Det ludonarrative dilemmaet. En analyse av narrativ struktur, interaktivitet og spillerautonomi i dataspillet Outer Wilds.
(Master thesis, 2022)I dette masterprosjektet studerer jeg den narrative strukturen i dataspillet Outer Wilds (Mobius Digital, 2019). Målet med dette prosjektet er å utforske og bidra til å videreutvikle den narrative forskningen på dataspill. ... -
Det språksensitive matematikklasserommet? -En kvalitativ studie.
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever formulerer seg og bruker språket sitt for å forstå matematikk. Det har vært rettet et særlig fokus mot de flerspråklige elevene, og følgende to problemstillinger ... -
«Det tar liksom veldig mye av meg å lese bok»: En studie av et utvalg tiendeklassingers leseopplevelse ved lesing av skjønnlitteratur på skjerm og papir
(Master thesis, 2023)Papirboken har vært et sentralt medium for underholdning i hundrevis av år, og anses fremdeles som det viktigste mediet for litterær lesing i Norge. Samtidig problematiserer forskningsfeltet og samfunnsdebatten forhold ... -
Det var ikke noe viktig
(Bachelor thesis, 2023) -
"Det verkar vara en klurig fråga". Humor som strategi i skandinavisk barnelitteratur om hvordan barn blir til
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen undersøker hvordan humor anvendes i skandinaviske barnebøker om hvordan barn blir til, utgitt fra 1970-tallet og fram til i dag. Seksualitet og reproduksjon er et sensitivt område i barnelitteraturen. ... -
Det vi egentlig trenger er kanskje ny bemanning: Et narratologisk problem i Harry Potter og fangen i Azkaban
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 7., Rapport, 2007-05-10) -
Developing a Multimodal Learning Environment: Can this be done with today’s digital tools?
(Master thesis, 2023) -
Developing a self-assessment tool for English language teachers
(Journal article; Peer reviewed, 2018)In the context of increasing global interest in teacher evaluation, this article describes the development of a self-assessment tool (SAT) for teachers of English and analyses responses to it by 1,716 teachers from around ...