Felles mål felles agenda?: Om IKT-avdelingens betydning for IKT-satsingen i skolen
Abstract
I denne studien ser jeg nærmere på samspillet mellom skolene og IKT-avdelingene,
hvilken betydning IKT-avdelingen har for integrasjonen av IKT i skolen og hvordan
IKT-avdelingene og skolene samarbeider for at integrasjonen skal bli vellykket.
Tidligere studier av IKT-integrasjon i skolen har i liten grad berørt forhold på
utsiden av skolen. De fleste studier stopper ved skolens yttervegger, og oppmerksomheten
har blitt rettet mot roller og funksjoner innen skolen. Det faktum at
eksterne aktører bidrar til å definere premissene for bruk av IKT i skolen, har kun
blitt omtalt i et beskjedent omfang.
Studien har en kvalitativ tilnærming med sammenlignende kasusstudie som metode.
Hvert kasus består av representanter for skolene og IKT-avdelingene, og det er
benyttet en komparativ tilnærming i analysen av disse. Analysen er gjort i lys av et
sosiokulturelt teoretisk rammeverk. Datagrunnlaget i studien består av ti intervjuer
med representanter fra henholdsvis IKT-avdelingen og skolene i fem kommuner.
Det har vært av stor interesse å se om IKT-avdelingene leverer tjenester skolene
opplever at de er godt tjent med. Like viktig er det at studien ser om IKT-avdelingen
sammen med skolene legger forholdene til rette for at representanter fra begge kan
delta i praksisfellesskap der konstruksjon av kunnskap om bruk av IKT i skolen
kan forekomme.
Bidraget denne studien har til feltet, er å vise at IKT-avdelingen som en ekstern
aktør har stor betydning for skolenes IKT-bruk og -kompetanse. De er leverandører
av kunnskap og løsninger, men er avhengige av et tett samspill med skolene for
å levere løsninger skolene er tjent med. Studien viser at det er mulig å skape
gode arenaer for faglig fellesskap og kommunikasjon, men også at det ikke er noen
selvfølge at slike arenaer finnes. I en tid der myndighetene har et uttrykt ønske om
større kommuner og mer kommunesamarbeid, peker undersøkelsen på kvaliteter ved
mindre avdelinger som bør tas hensyn til når større avdelinger etableres