Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGåsland, Anja
dc.date.accessioned2011-06-23T07:59:16Z
dc.date.available2011-06-23T07:59:16Z
dc.date.issued2011-06-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152394
dc.description.abstractBakgrunnen for denne oppgaven var opplevelsen av et uttalt behov for å definere hva den digitale kompetansen til personalet bør innebære hvis man skal bruke IKT i barnehagen. Jeg har prøvd å konkretisere innholdet i den digitale kompetansen med et ekstra blikk på bildebruk. Jeg ville se på personalet sin rolle i bruken av digitale verktøy i barnehagen og finne ut hva som bør ligge i bunn som grunnleggende kompetanse når man skal ta i bruk verktøyene. Gjennom prosjektet har det vært et mål at deltakerne skulle reflektere over egen praksis og sammen jobbe seg frem til hva de mener digital kompetanse hos personalet i barnehagen bør innebære. Prosjektet ble gjennomført som et kvalitativt studium med aksjonsforskning og intervju som metode. Jeg har sammen med prosjektgruppen utviklet prosjektet underveis, med utgangspunkt i både teoretiske perspektiver og temaer som ble brakt på bane i løpet av prosjektet. Det innhentede materialet har jeg etter endt praktisk prosjekt analysert ut fra teori og forskning blant annet om den eksisterende praksisen rundt IKT i barnehagen og hvordan digitale verktøy benyttes. Jeg har funnet at det er nødvendig med noe grunnleggende kompetanse innenfor IKT, hvis man velger å benytte IKT i barnehagen. Utover den grunnleggende kompetansen vil det kunne være behov for utvidet kompetanse hos enkelte personalgrupper, blant annet pedagogene. Videre viser studiet at det er vesentlig med kritisk refleksjon rundt bruken av bilder og hvordan disse håndteres, både i fotografisituasjonen og ved presentasjon av bildet i etterkant. Prosjektet viser også at det er et klart behov for å anerkjenne barnas rolle som objekt på bildene som tas og at personalet i større grad gir barna mulighet til medbestemmelse og påvirkning i fotografisituasjoner. Det kommer også tydelig frem at det er et stort behov for kompetanseheving og opplæring innenfor IKT-bruk, på alle opplæringsnivå. Avslutningsvis presenterer jeg forslag til videre forskning med utgangspunkt i funn fra dette prosjektet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectIKTen_US
dc.titleKunnskap, ferdigheter, holdninger: Digital kompetanse og bildebruk i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel