Kunnskap, ferdigheter, holdninger: Digital kompetanse og bildebruk i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152394Utgivelsesdato
2011-06-23Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunnen for denne oppgaven var opplevelsen av et uttalt behov for å definere hva den
digitale kompetansen til personalet bør innebære hvis man skal bruke IKT i barnehagen. Jeg
har prøvd å konkretisere innholdet i den digitale kompetansen med et ekstra blikk på
bildebruk. Jeg ville se på personalet sin rolle i bruken av digitale verktøy i barnehagen og
finne ut hva som bør ligge i bunn som grunnleggende kompetanse når man skal ta i bruk
verktøyene. Gjennom prosjektet har det vært et mål at deltakerne skulle reflektere over
egen praksis og sammen jobbe seg frem til hva de mener digital kompetanse hos
personalet i barnehagen bør innebære. Prosjektet ble gjennomført som et kvalitativt
studium med aksjonsforskning og intervju som metode. Jeg har sammen med
prosjektgruppen utviklet prosjektet underveis, med utgangspunkt i både teoretiske
perspektiver og temaer som ble brakt på bane i løpet av prosjektet. Det innhentede
materialet har jeg etter endt praktisk prosjekt analysert ut fra teori og forskning blant
annet om den eksisterende praksisen rundt IKT i barnehagen og hvordan digitale
verktøy benyttes. Jeg har funnet at det er nødvendig med noe grunnleggende
kompetanse innenfor IKT, hvis man velger å benytte IKT i barnehagen. Utover den
grunnleggende kompetansen vil det kunne være behov for utvidet kompetanse hos
enkelte personalgrupper, blant annet pedagogene. Videre viser studiet at det er vesentlig
med kritisk refleksjon rundt bruken av bilder og hvordan disse håndteres, både i
fotografisituasjonen og ved presentasjon av bildet i etterkant. Prosjektet viser også at det
er et klart behov for å anerkjenne barnas rolle som objekt på bildene som tas og at
personalet i større grad gir barna mulighet til medbestemmelse og påvirkning i
fotografisituasjoner. Det kommer også tydelig frem at det er et stort behov for
kompetanseheving og opplæring innenfor IKT-bruk, på alle opplæringsnivå.
Avslutningsvis presenterer jeg forslag til videre forskning med utgangspunkt i funn fra
dette prosjektet.