Vurdering med IKT: Elevers opplevelse av underveisvurdering med digitale verktøy
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152301Utgivelsesdato
2012-07-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med
innføringen
av
Kunnskapsløftet
kom
økt
fokus
på
underveisvurdering
med
vurdering
for
læring
og
elevenes
egenvurdering.
Samtidig
ble
digitale
ferdigheter
løftet
frem
som
en
av
fem
grunnleggende
ferdigheter,
og
IKT
skulle
tas
i
bruk
som
en
del
av
undervisningen
og
i
vurderingene.
Målet
med
denne
studien
har
vært
å
få
økt
kunnskap
om
implementeringen
av
IKT
som
et
pedagogisk
verktøy
i
vurdering
for
læring.
Oppgaven
er
avgrenset
til
å
belyse
hvordan
lærere
og
elever
i
videregående
skole
opplever
bruker
av
IKT
som
verktøy
i
underveisvurderingen,
og
i
hvilken
grad
elevene
synes
de
har
nytte
av
dette
i
egen
læring.
Gjennom
survey
og
oppfølgingsintervju
har
jeg
undersøkt
hvilke
IKT-‐verktøy
som
brukes
i
underveis-‐
vurdering,
i
hvilken
grad
de
brukes,
hvordan
elevene
opplever
at
IKT-‐verktøyene
blir
brukt
i
underveisvurderingen,
og
hvordan
elevene
mener
deres
arbeid
med
læring
påvirkes
av
underveisvurdering
med
IKT.
Aktivitetsteorien,
er
brukt
til
analyse
av
integrasjonen
av
IKT-‐verktøy
i
underveisvurderingen,
da
denne
teorien
kan
gi
et
bredere
perspektiv
på
bruk
av
teknologien
i
hverdagslivet
enn
andre
teorier
(Kaptelinin
&
Nardi,
2006).
Det
er
her
tatt
utgangspunkt
i
Engeströms
utvidede
modell
for
aktivitetssystem
(Engeström,
2001).
Undersøkelsen
viser
at
det
først
og
fremst
er
de
skolerelaterte
IKT-‐verktøyene
som
brukes
i
underveisvurdering,
og
at
hyppigheten
i
bruk
til
en
viss
grad
er
avhengig
av
tilgjengelighet.
I
underveisvurderingen
blir
IKT-‐verktøyene
i
størst
grad
brukt
til
innlevering,
elevmapper,
kommentarer/veiledning
og
til
karaktersetting.
Elevene
bruker
underveis-‐vurderingene
i
størst
grad
til
å
forbedre
seg
i
fag
og
til
å
orientere
seg
om
karakterer,
men
elevene
mener
at
vurderingenes
verdi
er
uavhengige
av
om
de
er
gitt
med
IKT.
Bruk
av
IKT
kan
derimot
gi
merverdi
og
økt
motivasjon
for
noen
elever.
Det
ser
ut
til
at
IKT
i
stor
grad
brukes
til
lærers
vurdering
av
elevenes
arbeid,
mens
det
i
mindre
grad
foregår
dialog,
egenvurdering
eller
hverandrevurdering.
Dette
stemmer
med
funn
presentert
i
en
OECD
rapport
om
evaluering
og
vurdering
i
utdanningen
i
Norge
(Nusche,
Earl,
Maxwell
&
Shewbridge,
2011),
som
sier
at
underveisvurdering
i
skolen
er
misforstått,
og
at
tidligere
praksis
med
mange
små
summative
vurderinger
frem
mot
en
avsluttende
vurdering
har
fortsatt
under
nytt
navn.