Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMjelva, Hilde
dc.date.accessioned2012-07-02T13:25:23Z
dc.date.available2012-07-02T13:25:23Z
dc.date.issued2012-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152301
dc.description.abstractMed innføringen av Kunnskapsløftet kom økt fokus på underveisvurdering med vurdering for læring og elevenes egenvurdering. Samtidig ble digitale ferdigheter løftet frem som en av fem grunnleggende ferdigheter, og IKT skulle tas i bruk som en del av undervisningen og i vurderingene. Målet med denne studien har vært å få økt kunnskap om implementeringen av IKT som et pedagogisk verktøy i vurdering for læring. Oppgaven er avgrenset til å belyse hvordan lærere og elever i videregående skole opplever bruker av IKT som verktøy i underveisvurderingen, og i hvilken grad elevene synes de har nytte av dette i egen læring. Gjennom survey og oppfølgingsintervju har jeg undersøkt hvilke IKT-­‐verktøy som brukes i underveis-­‐ vurdering, i hvilken grad de brukes, hvordan elevene opplever at IKT-­‐verktøyene blir brukt i underveisvurderingen, og hvordan elevene mener deres arbeid med læring påvirkes av underveisvurdering med IKT. Aktivitetsteorien, er brukt til analyse av integrasjonen av IKT-­‐verktøy i underveisvurderingen, da denne teorien kan gi et bredere perspektiv på bruk av teknologien i hverdagslivet enn andre teorier (Kaptelinin & Nardi, 2006). Det er her tatt utgangspunkt i Engeströms utvidede modell for aktivitetssystem (Engeström, 2001). Undersøkelsen viser at det først og fremst er de skolerelaterte IKT-­‐verktøyene som brukes i underveisvurdering, og at hyppigheten i bruk til en viss grad er avhengig av tilgjengelighet. I underveisvurderingen blir IKT-­‐verktøyene i størst grad brukt til innlevering, elevmapper, kommentarer/veiledning og til karaktersetting. Elevene bruker underveis-­‐vurderingene i størst grad til å forbedre seg i fag og til å orientere seg om karakterer, men elevene mener at vurderingenes verdi er uavhengige av om de er gitt med IKT. Bruk av IKT kan derimot gi merverdi og økt motivasjon for noen elever. Det ser ut til at IKT i stor grad brukes til lærers vurdering av elevenes arbeid, mens det i mindre grad foregår dialog, egenvurdering eller hverandrevurdering. Dette stemmer med funn presentert i en OECD rapport om evaluering og vurdering i utdanningen i Norge (Nusche, Earl, Maxwell & Shewbridge, 2011), som sier at underveisvurdering i skolen er misforstått, og at tidligere praksis med mange små summative vurderinger frem mot en avsluttende vurdering har fortsatt under nytt navn.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectIKTno_NO
dc.titleVurdering med IKT: Elevers opplevelse av underveisvurdering med digitale verktøyno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel