Show simple item record

dc.contributor.authorReknes, Jan Erik
dc.date.accessioned2012-07-02T12:43:41Z
dc.date.available2012-07-02T12:43:41Z
dc.date.issued2012-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152276
dc.description.abstractMed begrepet å finne på musikk ønsker oppgaven å kommunisere hvordan elever kan være kreativ i et klasseromskomposisjonskontekst. I denne undersøkelsen har finne på begrepet blitt satt inn i en komposisjonskontekst hvor elevene komponerer med analoge og digitale verktøy. Studien beskriver og drøfter hva som karakteriserer både analoge og digitale prosesser i arbeid med komponering i klasserommet og hvordan påvirkes elevenes kreative prosesser av et aktivt samspill med bruk av digitale verktøy. Teacher-as-reseacher er brukt for å komme tett på forskningsdeltagerne og studien foregår i en klasseromskontekst hvor dialog, samspill og læring er nøkkelord. En sosiokulturell tilnærming brukt for å forstå de prosessene som er undersøkt. Funnene indikerer at elever som bruker analoge verktøy i en komposisjonskontekst har en høy aktivitet på å generere ideer. I den digitale komposisjonskonteksten antyder funnene at når elevene brukte Audacity til å remikse dreide fokuset fra å generere komposisjonshandlinger til å produsere komposisjonshandlinger. Underveis i komposisjonsarbeidet evaluerte elevene hverandres komposisjoner. Min studie antyder at en kollektiv deling av ideer som en underveisevaluering i en klasseromskontekst kan være med på å øke konformiteten og redusere mangfoldet av ideer. Studien indikerer at elever i en digital kontekst i større grad bruker lytting som en del av de kreative prosessene. Den digitale komposisjonsprosessen viste at elevene arbeidet i en syklisk prosess, som også er vist av andre forskere.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectIKTno_NO
dc.titleHva skal vi finne på? Et studium av analoge og digitale komposisjonsprosesserers samspill i musikkfaget på barnetrinnetno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record