Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorReknes, Jan Erik
dc.date.accessioned2012-07-02T12:43:41Z
dc.date.available2012-07-02T12:43:41Z
dc.date.issued2012-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152276
dc.description.abstractMed begrepet å finne på musikk ønsker oppgaven å kommunisere hvordan elever kan være kreativ i et klasseromskomposisjonskontekst. I denne undersøkelsen har finne på begrepet blitt satt inn i en komposisjonskontekst hvor elevene komponerer med analoge og digitale verktøy. Studien beskriver og drøfter hva som karakteriserer både analoge og digitale prosesser i arbeid med komponering i klasserommet og hvordan påvirkes elevenes kreative prosesser av et aktivt samspill med bruk av digitale verktøy. Teacher-as-reseacher er brukt for å komme tett på forskningsdeltagerne og studien foregår i en klasseromskontekst hvor dialog, samspill og læring er nøkkelord. En sosiokulturell tilnærming brukt for å forstå de prosessene som er undersøkt. Funnene indikerer at elever som bruker analoge verktøy i en komposisjonskontekst har en høy aktivitet på å generere ideer. I den digitale komposisjonskonteksten antyder funnene at når elevene brukte Audacity til å remikse dreide fokuset fra å generere komposisjonshandlinger til å produsere komposisjonshandlinger. Underveis i komposisjonsarbeidet evaluerte elevene hverandres komposisjoner. Min studie antyder at en kollektiv deling av ideer som en underveisevaluering i en klasseromskontekst kan være med på å øke konformiteten og redusere mangfoldet av ideer. Studien indikerer at elever i en digital kontekst i større grad bruker lytting som en del av de kreative prosessene. Den digitale komposisjonsprosessen viste at elevene arbeidet i en syklisk prosess, som også er vist av andre forskere.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectIKTno_NO
dc.titleHva skal vi finne på? Et studium av analoge og digitale komposisjonsprosesserers samspill i musikkfaget på barnetrinnetno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel