Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på emneord "lærerutdanning"
Viser treff 1-5 av 5
-
Erfaringar med den problembaserte læringsmodellen i lærarutdanninga
(HSF Rapport, Book, 2007)Temaet er problembasert læring (PBL) slik forfattarane har brukt læringsmodellen i lærarutdanningane ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Arbeidsmodellen vert beskriven gjennom vår arbeidsmåte og dei erfaringane vi har ... -
Femårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver den
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Det er et skille mellom teori og praksis i lærerutdanningen – mellom det som skjer i undervisningen på studiet, og det som skjer i klasserommet i skolen. Dette var en av hovedutfordringene da lærerutdanningen ble reformert ... -
«… gikk ut i praksis som en ny og bedre utgave av meg selv». Studenterfaringer med en fagovergripende temauke om danning i grunnskolelærerutdanningene.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne artikkelen vil vi presentere og diskutere hvordan vi ved Høgskolen i Bergen (HiB) har arbeidet med studentenes danning i andre året av grunnskolelærerutdanningene (GLU). Betydningen av studentenes profesjonelle ... -
Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne mixed methods-studien bygger på datamateriale fra en nasjonal spørreundersøkelse med 220 respondenter om ulike aspekter ved det å være nyansatt i lærerutdanningen i Norge. Artikkelen viser at nye lærerutdannere i ... -
Å lære å bli lærar : om læring og undervisning i fag, tema og ferdigheiter i ny lærarutdanning
(HSF-Rapport;6/2011, Research report, 2011)Lærarutdanningane er i støypeskeia. Frå hausten 2011 blir studentar tekne opp til Grunnskulelærarutdanning og ikkje til Allmennlærarutdanning. Denne rapporten dokumenterer korleis ein arbeider ved HiSF for å fylle ei ...