Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1634-1653 av 2193
-
Programmering sitt bidrag til elevars operasjonelle og strukturelle forståing av geometri
(Master thesis, 2021)Vi lever i eit teknologirikt samfunn som er i stadig utvikling. Dette har stilt krav til utdanningssektoren som skal utruste elevane med viktige kompetansar for framtida. Frå og med hausten 2020 har eit nytt læreplanverk ... -
Programmering som didaktisk verktøy i matematikkfaget
(Master thesis, 2021)Programmering og algoritmisk tenking har skuleåret 2020/2021 gjort sitt inntog i den vidaregåande skulen i Noreg. Tidlegare forsking har vist at tilnærminga og kompetansen til læraren har ei viktig rolle for elevane sitt ... -
Progresjon i samfunnsfag – en lærebokanalyse
(Master thesis, 2023)Progresjon er viktig for å sikre en god utvikling av elevers kunnskaper og ferdigheter. For sterk progresjon vil kunne føre til at elever synes innholdet er for vanskelig, mens for svak progresjon kan føre til at elever ... -
Promoting the good e-teacher: didactical choices when developing e-pedagogical competences
(Seminar.net, Peer reviewed; Journal article, 2010)The article gives an overview of how the development of a blended epedagogy course for Higher Education teachers have used the experiences from many years of international online courses for European BA students. Influenced ... -
Prosessanalyse av problembasert læring i matematikk: sammenligning av virtuelle kontra fysiske verktøys innvirkning på arbeidsprosess og læring
(Master thesis, 2009)I denne avhandlingen studeres hvordan fysiske kontra digitale verktøy vil endre arbeidsprosessen og være med på å forklare ulike læringsopplevelser og læringsresultat hos elevene. Undersøkelsen er gjort med elever fra ... -
Prosessdrama som estetisk læreprosess: Ein strategi for utforskande iscenesetjing av sentrale verdiområde i Fagfornyinga
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I den overordna delen av Læreplanverket (heretter omtala Fagfornyinga) blir det poengtert at skulen skal la elevane utfalda skaparglede, engasjement og utforskartrong, og at dei skal få erfaring med å omsetja idear i ... -
Prosessorientert skriving
(Bachelor thesis, 2013-09-03)Me har undersøkt om prosessorientert skriving (POS), øvingsoppgåver og film kan hjelpe skriveprosessen og auke skrivelysta i norskfaget. Skrivelyst hos elevar er noko me begge brenn for og me ville finne ut om det var ... -
Psykisk helse : sjenanse og angst blant barnehagebarn
(Bachelor thesis, 2015)Arne Holte, assisterende direktør ved Nasjonalt folkehelseinstitutt skriver i leserinnlegget i Dagsavisen (2014) at forebygging av psykiske lidelser bør foregå på helt andre arenaer enn det gjøres i dag. Barnehagen nevnes ... -
Psykisk helse hjå dei minste barna i barnehagen
(Master thesis, 2019)Masteroppgåva handlar om korleis barnehagelærarar jobbar for å skape eit psykisk helsefremmande miljø for dei minste barna i barnehagen, sett i lys av relasjonar og haldningsarbeid. I studien blir det undersøkt kva ... -
Psykisk helse i skolen
(Master thesis, 2022)Denne studien tematiserer psykisk helse i skolen, med formål om å få innsikt i hvordan et utvalg av politiske dokument argumenterer for psykisk helse i skolen. Problemstillingen er som følger: Hvilke argumenter fremmer ... -
Psykisk helse i skolen: en studie av læreres tanker om egen kompetanse
(Bachelor thesis, 2019) -
Psykisk helse på barnetrinnet: En kvalitativ studie av lærernes erfaringer knyttet til fremmende og forebyggende arbeid av psykisk helse på barnetrinnet
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt temaet psykisk helse på barnetrinnet, hvor jeg har satt søkelys på følgende problemstilling for studiet: Hvordan arbeider læreren for å forebygge og fremme psykisk helse i klasserommet på ... -
Psykisk helsefremmende arbeid i skolen og læreres posisjon mellom ideologi og realitet
(Master thesis, 2021)Bakgrunn og formål: Skolen har lenge vært ansett som en sentral arena for psykisk helsearbeid. Ved fagfornyelsen høsten 2020 skjedde implementeringen av det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring», som skulle ... -
Psykisk utviklingshemming og inkludering i vidaregåande skule – fire lærarperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøker lærarar på avdelingar for tilrettelagt opplæring sine opplevingar knytt til inkludering av elevar med moderat psykisk utviklingshemming i vidaregåande skule. Sentrale dokument som ... -
Psykiske helse: Hvordan arbeider lærere på barnetrinnet med elevenes psykiske helse?
(Bachelor thesis, 2019)En god psykisk helse er sentralt for læring, og psykiske helseproblemer kan ramme alle. Det er ikke uvanlig at barn og unge får psykiske vansker som går ut over hvordan de fungerer i hverdagen. Denne bacheloroppgaven går ... -
Psykologisk kontrakt med studenter i høyere utdanning
(Chapter, 2020)In this article, we present how a shared psychological contract was negotiated with students at the Practical Pedagogical Education for Vocational Teachers (PPU-Y) at the beginning of the program, autumn 2016. A modified ... -
Psykososialt miljø
(Bachelor thesis, 2019) -
Pupils’ voices in teachers’ collaborative professional learning in Lesson Study
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The aim of this study is to contribute to efforts to reduce the gap between rhetoric and practice in the field of pupil voice by illustrating how teachers’ recognition of pupils’ responses can meet the needs for voice, ...