Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1490-1509 av 2193
-
Noncompliant Learning: Diffracting SpaceTimes, Intra-active Ropes, and a Museum's Roping into the City through a Curious Child
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this article, the authors intra-act with conceptual toolkit to examine noncomplaint learning of a ropemaking activity at The Norwegian Fisheries Museum in Bergen. Barad’s concepts of intra-action and diffraction allow ... -
Norsk fremtidskrigs- og invasjonslitteratur før 1914 i et skandinavisk og europeisk perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Norsk fremtidskrigs- og invasjonslitteratur fra årene før 1914 har i liten grad blitt studert og analysert av historikere. Denne artikkelen viser at sjangeren hadde fått et fotfeste i Norge i tiåret før utbruddet av første ... -
Norske elevers konseptualisering av rasismebegrepet
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen presenterer en studie av hvordan norske elever konseptualiserer rasismebegrepet basert på fokusgruppeintervjuer med elever på ungdomstrinnet. Studien tar utgangspunkt i ideen om at det finnes en rekke ulike ... -
Norsklærernes faglige støtte for muntligopplæring på småtrinnet
(Master thesis, 2021)Dette er en kvalitativ forskningsstudie som har som mål å øke oppmerksomheten rundt arbeid med muntlige ferdigheter i skolen. Tidligere forskning på fagfeltet viser at muntlighetsdidaktikk har et stort utviklingspotensial ... -
Norwegian and Croatian Students of Undergraduate Kindergarten Teacher Education Programs on Their Professional Development and Conditions for It
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This article presents Norwegian and Croatian students’ perspectives on conditions for their professional growth during undergraduate kindergarten teacher education. The data gathered through focus group interviews are ... -
Norwegian English teachers’ cognitions and self-reported practices regarding metalinguistic awareness: a qualitative study
(Master thesis, 2021)Metalinguistic awareness can be beneficial for cognitive processes and second language acquisition. How grade five to seven teachers in the Norwegian EFL classroom promote metalinguistic awareness to their pupils can be ... -
Norwegian polyamorous families and their experiences of kindergarten: a narrative inquiry
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article reports on a narrative inquiry (NI) of two Norwegian polyamorous families regarding their encounters with their children’s kindergartens. NI as a theory and method is employed, along with discourse theory, to ... -
Norwegian teachers’ perception of the benefits of using literature in the classroom
(Bachelor thesis, 2019) -
Note for note, takt og tone: Et læreverk i noter for elever i ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2014-08-25)Hvilke oppgaver og hvilken progresjon kan passe i et læreverk i noter for elever i ungdomsskolen som bygger på kompetansemålene i musikk etter 10. årstrinn? Denne problemstillingen dannet grunnlaget for bacheloroppgaven ... -
Ny og supplerende kartlegging av biologisk mangfold i Sunnhordland og Nord-Rogaland 2013 og 2014
(HSH-rapport;2015/2, Others, 2015)Rapporten beskriver nye funn av ulike vekster i Sunnhordland og Nord-Rogaland i 2013-14. Totalt 14 lokaliteter i Stord, Tysnes, Bømlo og Rennesøy er beskrevet, der 11 av lokalitetene er nybeskrevne, mens tre lokaliteter ... -
Ny styringsstruktur og styrket eierrolle
(Chapter; Peer reviewed, 2023) -
Nyankomne elevar og IKT
(Master thesis, 2021)Det overordna temaet i denne masteroppgåva er erfaringar lærarane har kring implementering av Chromebook i innføringsklassar. Bakgrunnen for val av tema er det pågåande fokuset på korleis ein skal legge til rette for å ... -
Nyankomne elevers erfaringer med overgangen fra innføringsklasser til ordinære klasser.
(Master thesis, 2020)Problemstilling og formål Forskningsprosjektets overordnede formål er å undersøke skolesituasjonen til nyankomne elever på ungdomstrinnet, som nylig har blitt overført fra en innføringsklasse til en ordinær klasse. Studien ... -
Nye funn av Karplanter og Sopp i Sunnhordland 2008: oppdatering og status.
(Others, 2008)Gjennom de siste 5 årene har jeg drevet en systematisk kartlegging av soppmangfoldet i kulturlandskapet i Stord og Fitjar. Det registrerte artsmangfoldet i Stord og Fitjar er i overkant av 530 taxa, men blant disse er ... -
Nye lokaliteter og nye funn av sopp i kulturlandskapet i Sunnhordland og Nord-Rogaland 2011-2012: Oppdatering og status
(HSH-rapport;2013/3, Others, 2013)Selv etter 10 år med inventering av kulturlandskap i Sunnhordland, dukker det stadig opp nye rike lokaliteter med stort mangfold av beitemarksopp. Årlig inventering av samme kulturlandskap fører og til at nye arter ... -
Det nye samarbeidet: Bruk av IKT i skule-heim-samarbeid
(Master thesis, 2011-11-22)Masteroppgåva sitt overordna mål har vore å undersøke korleis foreldre og lærarar forstår og nyttar seg av IKT i skule-heim-samarbeid. Undersøkinga vart gjennomført vinteren og våren 2011, og informantane var foreldre og ... -
Nynorsk som sidemål i eit andrespråksperspektiv: Ei undersøking av elevar i 10. klasse si meistring av nynorsk formverk og rettskriving i sidemålstekstar
(Master thesis, 2021)Føremålet med denne masteroppgåva har vore å undersøkje nynorskkompetansen til elevar med bokmål som hovudmål på 10. steget frå Oslo og Inderøy i Trøndelag. I denne samanheng har eg søkt svar på følgjande problemstilling: ... -
Nynorsk- ei overflødig målform?
(Bachelor thesis, 2013-09-03)I Noreg har me i dag to sidestilte målformer, nynorsk og bokmål. Det er ikkje ei løynd at dei to målformene ikkje er sidestilte i praksis. Langt fleire nyttar bokmål som hovudmål, og nynorsken blir ofte valt bort til fordel ... -
Næring til liv, leik og læring: Korleis kan barnehagen bidra til gode og trygge kostvanar hos barn?
(Bachelor thesis, 2020)