Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1369-1388 av 2193
-
Mellom rom og romleg forståing: Utforsking av VG1-elevar si romelege forståing av verda gjennom kart og munnleg samtale
(Master thesis, 2022)Der er mange måtar å forstå verda på, og sidan 2006 har det vore eit mål i den norske læreplanen å gjere elevane i stand til å forstå, og diskutere kompliserte maktrelasjonar i verda både i dag og historisk. Sjølv om desse ... -
Mellomledelse og implementering av IKT i skolen: Hvordan skape gode endringsprosesser?
(Master thesis, 2013-12-11)Implementering av IKT i skolen pekes ofte på som en utfordring. I denne studien ønsker jeg å belyse hvordan mellomlederen kan bidra til å skape gode endringsprosesser og arenaer for implementeringen. Tidligere forskning ... -
“Men vi syntes det var en fin lek ...”
(Bachelor thesis, 2023) -
“Men, sant, når skal man kalle det mobbing, og når skal man kalle det ekskludering?”
(Bachelor thesis, 2019) -
Menneskerettar – Universelt, men ikkje for alle
(Master thesis, 2020)Menneskerettar er eit stort fenomen som kan forståast på ulike måtar, og Dembour (2006) si skuleinndeling viser ulike menneskerettsforståingar som finnast. Denne masteroppgåva er ein studie av korleis menneskerettar blir ... -
Mens vi venter... : barns betraktninger om IKT og sosialt samspill i barnehagen
(Master thesis, 2008)Bakgrunnen for undersøkelsen er innføringen av digitale verktøy i en del norske barnehager. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD, 2006) legger føringer på at digitale verktøy bør innføres, men samtidig hersker ... -
Menstruasjon – En barriere for jenters utdanning i Tanzania?
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om kjønn og utdanning i Tanzania. Tanzania er et land i Øst-Afrika med over 60 millioner innbyggere, og en mangfoldig kultur. Et flertall av informantene i forskningen er Maasaier, dette er en gruppe ... -
Mer enn en kopimaskin - En kvalitativ undersøkelse av historielæreres individuelle elevvurdering i faget
(Master thesis, 2017-05-15)Bakgrunnen for denne studien var et ønske om å sette søkelys på hvordan lærere praktiserer vurdering i historiefaget. Formålet med dette var å få innsikt i hva lærerne vektlegger, av innhold, metode og kognitive prosesser, ... -
”Mer enn hva øyet kan se” : en kvalitativ undersøkelse om læreres kompetanse om jenter med ADHD
(Bachelor thesis, 2017)Formålet med oppgaven er å rette fokus mot læreres kompetanse om jenter med ADHD i skolen. Oppgaven er skrevet med bakgrunn i en kvalitativ undersøkelse basert på fire intervjuer om enkeltlæreres kunnskap og erfaringer. ... -
Mestring i matematikk for elever med spesifikke matematikkvansker
(Master thesis, 2023)Dette er en tverrfaglig masteroppgave i spesialpedagogikk og matematikk. Studien tar for seg hvilke faktorer lærere erfarer at skal til for at elever med spesifikke matematikkvansker skal oppleve mestring i matematikkfaget. ... -
Metakognitiv læring og læringsstrategier i et digitalt perspektiv
(Master thesis, 2020)Denne studien har hatt fokus på hvordan studenter bruker læringsstrategier i møte med et nytt digitalt lærebokkonsept og en digital lærebok. Formålet med studien har vært å undersøke sammenhengen mellom måten studentene ... -
Metamorfose: - en lærings- og skapingsprosess i et digitalt bildebehandlingsprogram
(Master thesis, 2009)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at jeg i lys av nye kompetansemål og dannelsesidealer, nå søker økt innsikt og kunnskap i hvordan digital bildeskaping kan settes inn i et kunstfagdidaktisk perspektiv. Som lærer vil ... -
Metodebruk i skolen : En kvalitativ undersøkelse av metodebruk i skolen
(Bachelor thesis, 2019) -
Miljøvern i barnehagen
(Bachelor thesis, 2012-06-27)Dette er en bacheloroppgave innen førskolelærerstudiet på 15 studiepoeng. Jeg har valgt å fokusere på miljøvern i barnehagen og kom frem til følgende problemstilling: Hvordan arbeider barnehagen med miljøvern og hvor ... -
Mindfullness i skolen: Klinikk eller pedagogikk?
(Master thesis, 2015)Mindfulness kan beskrives som en kontemplativ observasjon av hendelser i øyeblikket, som tanker, følelser og kroppslige fornemmelser. Flere intervensjonsstudier har undersøkt effekter av mindfulness på psykisk helse, adferd ... -
Minecraft Education Edition og 21st century skills: Elevar sine opplevingar i matematikk
(Master thesis, 2021)Denne studien har hatt som føremål å undersøke korleis elevar opplever bruken av dataspelet Minecraft: Education Edition i matematikk på mellomtrinnet, med fokus på om denne bruken kan bidra til utvikling av kompetansar ... -
Minoritetsspråklige barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Minoritetsspråklige barn og utfordrende atferd
(Bachelor thesis, 2020)