Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 702-721 av 2200
-
Gallileo
(Others, 2011) -
Gamal vane, vond å venda ?
(Bachelor thesis, 2014-08-26)Det blir hevda at det har skjedd ei utvikling innanfor matematikkfaget dei siste tiåra som gjer at ein som lærar møter andre og nye forventningar enn ein gjorde tidlegare (Scott, Jess & Hansen, 2008, Solem, Alseth og ... -
Garageband i skolekorps: En medspiller for samspill og musikalsk opplæring?
(Master thesis, 2014-10-14)Vår analyse av dagens korpspedagogikk tilsier at den kan fornyes ved hjelp av teknologi. Dette gjelder også Norheim skolekorps. Slik arbeidet i korpset normalt foregår, har vi tid og anledning til å gi muntlige tilbakemeldinger. ... -
Garden som pedagogisk ressurs: Korleis kan bruk av garden som pedagogisk ressurs vera med på å gje elevar motivasjon og meistringskjensle?
(Bachelor thesis, 2012-06-27)Garden som pedagogisk ressurs er ei bacheloroppgåve skriven på lærarutdanninga ved Høgskulen Stord/Haugesund. Oppgåva har eit pedagogisk fokus, men er òg knytt til naturfaget. Tema for oppgåva er garden som pedagogisk ... -
Gården som en av skolens dannings- og læringsarenaer
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I takt med behov for ulike typer læringsarenaer knyttet til skolen blir stadig flere gårder i Norge en del av skolens tilbud for å øke nærhet til praktisk læring og for å øke elevenes kunnskap om naturen. Undersøkelsen som ... -
Gender equality in Norwegian schools: A case study of Kvåle and Norane skule
(Student paper, others, 2016) -
Generasjon 2.0: Mannlige lærere i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Menn er i mindretall som lærere i grunnskolen, denne tendensen blir forsterket i kunst- og håndverksfaget. Vi har intervjuet mannlige lærere som underviser i faget i grunnskolen, samt mannlige studenter som utdanner seg ... -
Generational links between entrepreneurship, management and puritanism
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper deals with relationships between puritanism, management and entrepreneurship. As this is an on-going debate among economic historians, it focuses on the period from the early 1800s until present times, where ... -
GeoGebra i overgangen mellom matematiske representasjonar
(Master thesis, 2019)Føremålet med denne masteroppgåva var å undersøke korleis GeoGebra kan støtta elevane i matematikk 2P med overgangen mellom ulike matematiske representasjonar. Når ein driv med matematikkopplæring vil ein del av opplæringa ... -
«Geografisk forståelse - En undersøkelse av begrepet geografisk forståelse ved bruk av frihåndstegninger av verdenskart.»
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvordan geografisk forståelse kommer til uttrykk hos et utvalg av 8.klassinger ved bruk av mentale kart og frihåndstegninger. Prosjektet problematiserer hvordan barn oppfatter verden romlig, ... -
”Gi en krone til Afrika” En kvalitativ studie av norske skolers innsamlingsaksjoner til humanitært arbeid i Sør, og lærere og elevers refleksjoner om aksjonene
(Master thesis, 2017-05-15)This thesis is a study of Norwegian schools’ fundraising projects for humanitarian work in the global South, and discusses how fundraising projects on three Norwegian schools can contribute to promote legitimization of " ... -
«… gikk ut i praksis som en ny og bedre utgave av meg selv». Studenterfaringer med en fagovergripende temauke om danning i grunnskolelærerutdanningene.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne artikkelen vil vi presentere og diskutere hvordan vi ved Høgskolen i Bergen (HiB) har arbeidet med studentenes danning i andre året av grunnskolelærerutdanningene (GLU). Betydningen av studentenes profesjonelle ... -
Gjer nynorsken synleg : ei oppgåve om nynorsk språkstimulering i barnehagen
(Bachelor thesis, 2017) -
Gjest i virkeligheten : sju dagers "punktpraksis" i 4. skoleåret 2004-2005
(HSF Notat, Book, 2005)Notatet er en oppsummering av erfaringer der en av de tilsatte ved høgskolen sporadisk hospiterte i praksisfeltet i en klasse på småskolesteget gjennom skoleåret 2004-2005. Målet var å knytte teori- og praksisfelt bedre ... -
Global Paradoxes and Provocations in Education: Exploring Sustainable Futures for Children and Youth
(Chapter, 2021)Global trends in education are accompanied by both paradoxes and provocations. The paradoxes constitute inherent educational dilemmas, such as the paradox of institutional education, wherein social rules and mandatory tasks ... -
God kunnskap forandrer deg: Beskrivelser og tanker fra zambiske lærerstudenter
(Student paper, others, 2016) -
De gode møtene
(Bachelor thesis, 2012) -
Gode naturopplevelser for de yngste i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023) -
Et godt læringsmiljø
(Bachelor thesis, 2012-06-27)Hensikt: Gjennom forskningen ønsker jeg å finne ut hva som er viktig i arbeid med læringsmiljø og samtidig undersøke hvordan musikk kan bidra i arbeid med læringsmiljø. Det vil ikke bli sett på om relasjonskompetanse og ...