Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1020-1039 av 2200
-
«Jeg kunne ønske at lærere vet at jeg ikke kan skrive så mye». Tilpasset opplæring for elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan lærere tilpasser opplæringen for elever med lese- og skrivevansker. Vi valgte å benytte oss av en kvalitativ tilnærming. Datamaterialet er hentet inn gjennom seks kvalitative ... -
«Jeg savner barnet mitt». Møter mellom somaliske mødre og barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The focus of this article is the establishment and development of trust between Somali mothers and educators in Norwegian kindergartens. Qualitative interviews with five Somali mothers and four educators were conducted, ... -
«Jeg skjønner ikke helt, kan vi ikke bare gjøre matte?» En studie av elevers arbeid med problem posing
(Master thesis, 2018)Hvis du spør en elev hva man gjør i matematikkfaget, er det en god sjanse for at eleven svarer at der løser man oppgaver. Læreplanen sier at formålet med faget er mye bredere enn som så: elver skal løse oppgaver, bruke ... -
Jeg velger å være positiv! : en undersøkelse om opplevelsen i en pålagt innovasjon
(Master thesis, 2006) -
Jeg vil jo lære og skulle så gjerne ha kunnet mer, men alt tar ekstra lang tid å sette seg inn i på egenhånd: En kvalitativ studie av hvordan nyutdannede lærere videreutvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette studiet, har vært å tilegne seg kunnskap som gir innblikk i nyutdannede læreres rolle i lys av PfDK. Dette gjelder både deres administrative og pedagogiske arbeid. Ved å få innblikk i opplevde erfaringer ... -
Jordas omkrets
(Others, 2011) -
Kahoot til samarbeidslæring og sjølvstudium: Elevperspektiv på bruk av Kahoot i vidaregåande skule
(Master thesis, 2016-08-09)Oppgåva Kahoot til samarbeidslæring og sjølvstudium ser nærare på det spelbaserte responssystemet Kahoot. Oppgåva skildrar funn frå ein kvalitativ kasusstudie med fenomenologisk perspektiv. Formålet med studien er å få ... -
Kama muta i barns lek i naturen
(Master thesis, 2021)Kama muta i barns lek i naturen I denne oppgaven ser jeg på hvordan barn uttrykker kama muta i lek i naturen. Jeg vil presentere hvilke uttrykk jeg har funnet i eksisterende forskning, og samtidig uttrykk jeg har utvidet ... -
Kan barnehagelæreryrket regnes som en profesjon?
(Bachelor thesis, 2020) -
Kan gode utemiljø være med å hindre mobbing i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2020) -
Kan lek i ulike miljøer påvirke barns motoriske utvikling og fysiske aktivitet?
(Bachelor thesis, 2021) -
Kan mediering frå lærar saman med sansebasert stasjonsundervisning gi auka læring hjå eleven i bokstavinnlæringa?
(Bachelor thesis, 2015-10-27)I opplæringslova § 1-3 er tilpassa opplæring nedfelt som eit gjennomgåande prinsipp i heile opplæringa, og det er skulen og lærars ansvar at eleven får best mogeleg utbytte av opplæringa. Med omsyn til tilpassa opplæring ... -
Kan motivasjon for læring hentast utanfor klasserommet?
(Bachelor thesis, 2017)Tematikken i denne oppgåva er nærmiljø og motivasjon. Oppgåva rettar fokus mot korleis lærarar arbeider med nærmiljøet for å utvikle motivasjon for læring hos elevar. Det vart nytta eit semistrukturert kvalitativt intervju ... -
Kan skriftlig og muntlig argumentasjon knyttes til prosedyremessig eller begrepsmessig kunnskap i matematikkfaget?
(Master thesis, 2019)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan prosedyremessig og begrepsmessig kunnskap kom til uttrykk i den skriftlige og muntlige matematiske argumentasjonen til seks elever i en 3. klasse. For å studere dette ... -
Kan systemisk veiledning bidra til bærekraftig samhandling i barnehagen?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen undersøker pedagogiske lederes / barnehagelæreres veiledningspraksis med modellen systemisk veiledning, i et sosialt bærekraftperspektiv. Problemstillingen er: Hvordan kan systemisk veiledning bidra til bærekraftig ... -
Kan tre lys tenna heile lærarstaben - Yrkesfaglærarløftet som skuleutvikling
(Journal article, 2020)Endeleg er det yrkesfaglærarane sin tur. Yrkesfaglærarløftet (YFL) skal bidra til å heva kompetansen til yrkesfaglærarane. Ikkje berre for dei som deltek på vidareutdanningstilboda, men også for dei andre lærarane på skulen. ... -
”Kanskje du kan gjøre en forskjell” Frivilligturisme og utvikling
(Master thesis, 2017-05-15)Denne masteroppgaven tar for seg et fenomen som blir stadig mer utbredt blant vestlige ungdommer, nemlig fenomenet frivilligturisme. Studien har en kvalitativ tilnærming, basert på intervjuer med til sammen elleve mennesker ...