Kan systemisk veiledning bidra til bærekraftig samhandling i barnehagen?
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3089650Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Artikkelen undersøker pedagogiske lederes / barnehagelæreres veiledningspraksis med modellen systemisk veiledning, i et sosialt bærekraftperspektiv. Problemstillingen er: Hvordan kan systemisk veiledning bidra til bærekraftig samhandling i barnehagen? Sosial bærekraft handler om den sosiale og kulturelle dimensjonen for å ivareta menneskets ve og vel i et inkluderende fellesskap. Vi konkretiserer sosial bærekraft i barnehagen som koordinert samhandling i team, der tilhørighet, inkludering, tillit og medvirkning kan sikre at barnehagepersonalet gis like muligheter til deltakelse i arbeidsprosessene med barna. Sosial bærekraft og samhandling blir altså sett i en sammenheng. Vi intervjuet fire pedagogiske ledere / barnehagelærere med videreutdanning i veiledning og lang arbeidserfaring. Vi bruker kommunikasjonsteori, systemisk veiledningsmodell og teamledelse i barnehagen som teoretiske rammer i analysen. Analysen viser at systemisk veiledning verdsettes høyt, men forutsetter gode kunnskaper om veiledningsmodellen og evne til å bruke sirkulære spørsmål, samt strukturert tid til veiledning. Til tross for formell kompetanse i veiledning, blir systemisk veiledning lite brukt i praksis. Artikkelen bidrar med ny kunnskap om systemisk veiledning og viser utfordringer knyttet til nærhet og avhengighet i teamarbeidet. Ofte opplevde de sårbarhet i veilederrollen.