Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1755-1774 av 2235
-
Samtaler med barn – Forebyggende arbeid i barnehagen mot vold og seksuelle overgrep
(Bachelor thesis, 2020) -
«Samtalestøtte i hverdagssituasjoner for barn som har språkvansker»
(Master thesis, 2021)Tema for denne studien er barnehagelæreres samtalestøtte for barn med språkvansker. Formålet med studien var å undersøke hva som kjennetegnet samtaler mellom barnehagelærer og barn med språkvansker, og mellom barn med ... -
«Sat vi berre der heile matematikktimen!?» : Ein kvalitativ studie av utviklingsarbeid med fysisk aktiv læring
(Master thesis, 2021)Denne studien omhandlar utviklingsarbeid i skulen. Tematikken for studien kjem frå nasjonale styringsdokument, trendar i internasjonale utviklingsarbeid, fysisk aktiv læring(FAL) og lærarar som profesjon. Med dette som ... -
School readiness and home environments: comparison study of naturalized citizens and majority groups in Tanzania
(Peer reviewed; Journal article, 2022)For more than six decades, Tanzania has been hosting more than three million refugees, of whom more than 300,000 have been naturalized as citizens. Traditionally, there have been learning and developmental disparities ... -
School readiness and pre-primary learning experiences of children of refugee backgrounds in Tanzania: the mediating role of family socio-economic status
(Peer reviewed; Journal article, 2022)School readiness of children from refugee backgrounds is not well documented throughout the sub-Saharan region. While evidence has documented the role of home learning environments on learning, little is known about the ... -
Schooling as a threat or contribution to wellbeing? A study of Norwegian teachers' perceptions of their role in fostering wellbeing.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Little is known about the role of teachers in fostering wellbeing in the everyday context of school life. This paper explores the phenomenon among a sample of Norwegian teachers. Focus groups with 23 teachers in four schools ... -
Se meg som jeg er
(Bachelor thesis, 2019) -
Se meg, lær meg og lik meg En kvalitativ studie om pedagogiske handlinger i møte med utagering
(Master thesis, 2022)Tittel: Se meg, lær meg og lik meg En kvalitativ studie om pedagogiske handlinger i møte med utagering Problemstilling for oppgaven er: Hvilke pedagogiske handlinger kan egne seg i møte med utagerende elevatferd? Utgangspunktet ... -
Se på meg!
(Bachelor thesis, 2019) -
Seksualitetsundervising på småtrinnet: Ei undersøking av kompetansemål
(Bachelor thesis, 2018) -
Seksualundervisning på zambiske skoler
(Bachelor thesis, 2015)Denne bacheloroppgaven er skrevet etter et 13 ukers praksisopphold i Livingstone i Zambia. I praksisperioden har jeg vært i undervisningspraksis på to forskjellige skoler, Hermann Gmeiner Primary School ved SOS Children ... -
Seksuelle overgrep: Korleis lærarar kan oppdage og handtere at elevar vert utsett for seksuelle overgrep
(Bachelor thesis, 2016) -
Selvoppfatning og mestring
(Bachelor thesis, 2019) -
Selvregulert læring -hvilke kvaliteter kan identifiseres ved en prosessorientert prøve i matematikk på ungdomsskoletrinnet
(Master thesis, 2018)Selvregulert læring blir fremhevet i Fremtidens skole – Fornyelse av fag og kompetanser som en viktig kompetanse for å gjøre elevene mer engasjert i læreprosessen, fremme dybdelæring, gi bedre arbeidsvaner, bidra til å øke ... -
Sensory white noise improves reading skills and memory recall in children with reading disability
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background Reading disability (RD) is characterized by slow and inaccurate word reading development, commonly reflecting underlying phonological problems. We have previously shown that exposure to white noise acutely ... -
Sentence memory recall in adolescents: Effects of motor enactment, keyboarding, and handwriting during encoding
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background Prior research has shown that memory for action sentences is stronger when stimuli are enacted during encoding than simply listened to: the so-called enactment effect. The goal of the present study was to explore ... -
Sentrale vilkår for ei oppleving av fellesskap på skulen – ei intervjuundersøking blant pedagogar og føresette til elevar med autismespekterdiagnosar (ASD)
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Å kjenne tilhøyre og ei oppleving av fellesskap er av stor avgjersle for alle elevar på skulen (Utdanningsdirektoratet, 2019). Barn med autismespekterdiagnosar (ASD) som gjerne har vanskar knytt til både sosial ... -
Ser du meg?
(Bachelor thesis, 2012) -
Sikkerhet på tur i skogen og på sjøen med barnehagegruppen
(Bachelor thesis, 2019) -
«Sjå! Ein Auto!»
(Bachelor thesis, 2020)