Seksualundervisning på zambiske skoler
Abstract
Denne bacheloroppgaven er skrevet etter et 13 ukers praksisopphold i Livingstone i Zambia. I praksisperioden har jeg vært i undervisningspraksis på to forskjellige skoler, Hermann Gmeiner Primary School ved SOS Children Village og Mukuni Secondary School. I min oppgave har jeg valgt å se nærmere på seksualundervisningen ungdommer får i Zambia. Derfor er min problemstilling:
Hvordan beskriver tre lærere og en elevgruppe sine synspunkter på seksualundervisningen i zambiske skoler og hvilke utfordringer trekker de fram?
Jeg har i hovedsak brukt kvalitativ metode, med små innslag av kvantitativ. Her har semistrukturerte intervju med tre lærere vært hovedforskningsmetoden min, for å finne svar på problemstillingen. Dette har jeg kombinert med en utgreing av pensumbøker, samt gruppeintervju og spørreundersøkelse i 10.-12.klasse ved Mukuni Secondary School. Gjennom forskningsmetode har jeg lært at det zambiske verdensbildet kan påvirke lærere og elevers normer, verdier og referanserammer. Disse verdiene i sammenheng med kjønnsrollene og kollektivisme, som tradisjonelt sett står sterkt i Zambia, er faktorer som jeg mener kan ha påvirket seksualundervisningen ungdommer får i Zambia. Zambia kan ses på som et land som er inne i en moderniseringsperiode, med en liten økonomisk vekst. Moderniseringen fører til at Zambia trolig befinner seg i en mellomfase mellom det tradisjonelle til et mer moderne samfunn. Gjennom min tolkning er dette med på å skape store utfordringer for å kunne gi elevene den kunnskapen de trenger og har rett på i forhold til seksualitet.
Description
Global Knowledge
GK302
Mai 2015