Browsing Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag by Title
Now showing items 2012-2031 of 2197
-
Ung på Instagram: Selvrepresentasjon og inntrykkshåndtering gjennom bilder
(Master thesis, 2014-07-08)Bruken av visuell kommunikasjon på sosiale medier har hatt en voldsom utvikling i Norge, og bare fra 2012 til 2013 økte bruken av bildedelingsverktøyet Instagram med 45 prosent. Denne undersøkelsen tar for seg hvordan ... -
«Ungdom anmelder ungdomslitteratur – hva vektlegger de, og hva kan de lære?»
(Master thesis, 2019)Utgangspunktet for denne avhandlingen er Uprisen. Denne litteraturprisen kårer årlig den beste norske ungdomsboka, og engasjerer ca. 1000 ungdomsskoleelever hvert år. Her bestemmer ungdommene i alle ledd: 30 anmelderklasser ... -
Ungdom og utdanningsval - Elevperspektiv på fagdag i bedrift
(Master thesis, 2018-05-15)Hensikta med denne studien er å få innsikt i ungdommar sine erfaringar og refleksjonar av deltaking på fagdag i bedrift, utprøving og læring gjennom eigne erfaringar av yrke. Det finst lite forsking om ungdom og utprøving ... -
Ungdom og utdanningsval: Om elevar sine opplevingar av val og overgangsprosessar
(Doctoral thesis, 2014)Kva ligg til grunn for elevane sine yrkesfaglege utdanningsval og korleis opplever elevane valprosessane dei går gjennom frå 10. klasse og gjennom det første året i den vidaregåande skulen? Med desse spørsmåla som ... -
Ungdoms lesevaner og lesemiljø i hjemmet
(Bachelor thesis, 2018) -
Ungdomsskoleelever og lesing – en studie av hvordan elever forholder seg til tekst og lesestrategier
(Master thesis, 2022)Lesing er en av de fem grunnleggende ferdighetene, og skal slik være en del av opplæringen i alle fag i grunnskolen. Lesing er slik en viktig del av opplæringen, men en vet likevel ikke nok om hvordan elever i ungdomsskolen ... -
Ungdomsskoleelevers interesse i matematikk og yrkesfaglig utdanning
(Master thesis, 2019)Denne studien benytter seg av tverrsnittdesign for å undersøke sammenhenger i interesse der elever viser lav grad av motivasjon og engasjement i skolen. Ungdomsskoleelever (N=327) svarte på et spørreskjema hvor interesse ... -
Ungdomsskoleelevers opplevelse av tilpasset opplæring i ordinær undervisning
(Master thesis, 2023)Tematikken for denne studien har omhandlet prinsippet om tilpasset opplæring, og opplevelsen av hvordan dette praktiseres. Formålet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan noen ungdomsskoleelever opplever at ... -
Ungdomsskolelæreres bruk av lærebøker i matematikkundervisningen
(Bachelor thesis, 2015-10-27)I min forskning har jeg gjennom kvalitative intervju med seks ulike ungdomsskolelærere i matematikk undersøk hvordan de bruker lærebøker til planlegging og gjennomføring av undervisningen. Bakgrunnen for dette er en økende ... -
«Ungdomsskolelæreres forståelse av kreative prosesser, og tilrettelegging for utvikling av kreativ kompetanse i kunst og håndverk på ungdomstrinnet»
(Master thesis, 2022)Kreativitet og prosesser som tilknyttes kreativitet i dagens læreplan i kunst og håndverk, LK20, er mange og utbredt. Jeg har i dette masterarbeidet forsøkt å finne svar på hvordan kreativitet forstås, særlig med tanke på ... -
Unna vei! Her kommer jeg!
(Bachelor thesis, 2021) -
Unnvikende atferd i kroppsøving
(Bachelor thesis, 2012-06-27)Formål: Formålet med denne oppgaven er å finne ut hvorfor tre bestemte jenter velger å trekke seg vekk fra kroppsøvingsfaget. Jeg vil også finne ut hva som kan gjøres for å motvirke dette. Forskningsspørsmål: Hvorfor ... -
Unveiling teachers’ reasons for choosing practical activities in mathematics teaching
(Doctoral thesis, 2011)The use of practical activities in mathematics teaching has been advocated for some time, and reports from mathematics classrooms show that teachers include a multitude of activities in the teaching of mathematics. However, ... -
Unveiling the impact of AI chatbots on higher education: Insights from students
(Journal article, 2024)This article focus on AI chatbots' role in teaching and learning practices. The study was conducted by academic developers at the Western Norway University of Applied Sciences (HVL), in Norway. We explore students' perceptions ... -
Use of digital tools for language development in kindergarten
(Master thesis, 2020)Tema for denne oppgaven er bruk av den digitale applikasjonen Book Creator for flerspråklig utvikling med fokus på samarbeid mellom barnehage og flerspråklig hjem. Bakgrunnen for valg av tema er en stadig større andel barn ... -
The use of educational role playing games in education
(Master thesis, 2008)Example isn't another way to teach, it is the only way to teach. (Albert Einstein) Norwegian students are not performing well academically. Test results over the last few years have been gradually decreasing and show we ... -
Use Of Facebook Group As Learning Arena - Experiences From A Higher Education Course In Law Education
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Use of Literature Circles to Promote Cultural Knowledge and Oral Communication : Exploring the issues of apartheid and human rights through literature circles
(Master thesis, 2019)The present master thesis explores how the literature circle method may be integrated in 10th grade EFL teaching to foster the understanding of human rights issues and apartheid in South Africa. The English subject ...