Unnvikende atferd i kroppsøving
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152185Utgivelsesdato
2012-06-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formål: Formålet med denne oppgaven er å finne ut hvorfor tre bestemte jenter velger å
trekke seg vekk fra kroppsøvingsfaget. Jeg vil også finne ut hva som kan gjøres for å motvirke
dette.
Forskningsspørsmål: Hvorfor velger tre ungdomsskolejenter å trekke seg vekk fra
kroppsøvingsfaget?
Metode: Jeg har valgt å benytte et kvalitativt intervju for å besvare mitt forskningsspørsmål.
Her deltok tre 10.klasse jenter. Jeg har også benyttet meg av tidligere forskninger som
samsvarer med min problemstilling.
Resultat: Resultatene viser til ulike utfordrende dimensjoner i kroppsøvingsfaget.
Konkurranser, fellesgymnastikk, timens innhold, klassemiljø, garderoben og læreren kan
nevnes som eksempler på årsaker til mangel på trygghet. Elevene opplever dermed også
mangel på mestring og mestringsglede.
Konklusjon: Resultatene fra forskningsspørsmålet indikerer på mangel på trygghet i klassen.
Ved at læreren fokuserer på mindre konkurranser, mer lek, mer øving, mer ønsket aktivitet,
mer jenter for seg, mindre grupper, mestring og tilpasset opplæring kan dette påvirke elevenes
opplevelse av trygghet og deltagelse i kroppsøving.