Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Subject "naturfagundervisning"
Now showing items 1-7 of 7
-
Elevers snakk under utforskende aktiviteter i naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Utforsking er blitt et ideal i naturfagundervisning. Det fremgår både av læreplaner og i lærerutdanningen. Likevel er det dokumentert lav anvendelse av utforskende arbeidsmåter i norske klasserom. Samtidig ser vi at læreres ... -
En kvalitativ, deskriptiv studie av hvilken rolle sansing kan spille i meningsskaping i naturfagsundervisning
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken rolle bruk av sanser kan spille i en meningsskapingssituasjon. Jeg har tatt utgangpunkt i følgende to forskningsspørsmål: «hvordan bruker en gruppe elever sansene ... -
Feltarbeid som læringsarena for utforskande naturfagundervisning: Ein kvalitativ intervjustudie av lærarar sine erfaringar og refleksjonar
(Master thesis, 2023)I eit samfunn der evner til kritisk tenking, problemløysing, samarbeid og kompetansar til å ta gode og berekraftige avgjerdslar stadig blir viktigare, kan det vere avgjerande at skulen legg til rette for elevane si utvikling ... -
Hvilke typer oppgaver legger naturfaglærebøker opp til, og i hvilken grad utfordres elevene til å ta i bruk naturvitenskapelige praksiser i åpne oppgavetyper?: En kvalitativ innholdsanalyse av lærebøker i naturfag
(Master thesis, 2023)Med innføringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20), ble også nye lærebøker i naturfag utviklet. Kartlegginger og rapporter som omhandler bruk av læremidler i den norske skolen, tyder på at læreboka er et mye ... -
Korleis opplever lærarar innføringa av programmering i naturfaglæreplanen?
(Master thesis, 2023)I hausten 2020 kom den nye læreplanen inn i skulen, og i denne kom programmering inn for første gang i den norske læreplanen. Vi har i denne masteroppgåva valt å sjå på lærarars erfaring med innføring av programmering i ... -
Lærerrollen i argumentasjonsbasert undervisning: En kvalitativ metasyntese
(Master thesis, 2023)Skolen har en oppgave med å utdanne borgere som kan delta aktivt i samfunnsdebatten, for å oppnå dette er argumentasjon en viktig del av naturfagundervisningen. Ikke bare bidrar det til å oppfylle kompetansemålene i faget, ... -
Uteskole som en arena for motivasjon
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan et utvalg lærere bruker uteskole for å legge til rette for motivasjon for ulike elevgrupper. Gjennom kvalitative forskningsintervju har jeg kommet frem til flere grunner for ...